دفتری از خاطرات من ( آبادان پارکانت - سابق )

غمی بزرگ با روزهای همیشه ابری و بدون همراه و تنها بدون #دلخوشی

دفتری از خاطرات من ( آبادان پارکانت - سابق )

غمی بزرگ با روزهای همیشه ابری و بدون همراه و تنها بدون #دلخوشی

اشتباهات معمول در طراحی وب

 یاد گیری زبان HTML و استفاده از آن در طراحی وب سایت کار ساده ای است .حتی بدون یادگیری HTML نیز میتوان با استفاده از برنامه های کمکی مختلف مانند Front Page بدون نوشتن حتی یک دستور HTML صفحات وب را ایجاد کرد. اما چرا فقط تعدادی کمی میتوانند در این زمینه موفقیت بیشتری کسب کنند و طراحی صفحات وب را بعنوان شغل اصلی خود دنبال کنند؟عوامل بسیاری را در این زمینه میتوان ذکر کرد ولی نوع طراحی و ظاهر صفحات وب را میتوان مهمترین این عوامل دانست. در زیر تعدادی از اشتباهاتی که معمولا طراحان وب سایت در طرح های خود مرتکب میشوند آمده است

نا هماهنگی صفحات یک وب سایت : حتما با وب سایتهای برخورد کرده اید که هر کدام از صفحات ظاهری متفاوب با صفحات دیگر دارد . دکمه (Button) های آنها با هم متفاوت است . رنگ زمینه (BackGround) آنها مختلف است و... این نا هماهنگیها , یکپارچگی و زیبای یک وب سایت را از بین میبرد. سعی کنید که یک الگوی مشخصی را در صفحات وب سایت خود بکارگیرید. اگر دقت کنید متوجه میشوید که همین سایت یعنی RastiSoft از یک الگوی ثابت در تمامی صفحات خود پیروی میکند.همه دکمه های بکار رفته در این سایت, مستطیل شکل و به رنگ خاکستری هستند که به محض آنکه نشانگر موش (cursor) بر روی آنها قرار میگیرد به آبی روشن تغییر رنگ میدهند و Table ها در تمامی صفحات از یک ترکیب رنگ ساده پیروی میکنند و... . شما هم قبل از طراحی یک وب سایت ابتدا یک الگوی روشن و مشخصی را برای آن تعیین کنید و سپس این الگو را در طراحی خود بکار برید

استفاده نادرست از رنگها: نکته مهمی را که در طراحی وب سایت باید در نظر داشته باشید حفظ سادگی طرح و دوری از طرحهای پیچیده است. استفاده از رنگهای زیاد میتواند باعث سر درگمی کاربر شود. شما نباید بیشتر از سه یا چهار رنگ در طراحی های خود استفاده کنید. سعی کنید که رنگ متن متناسب با رنگ زمینه باشد . اگرچه متن زرد رنگ بر روی زمینه صورتی ممکن است برای شما جالب باشد ولی میتواند باعث خستگی چشم کاربران سایت شما و دوری آنها از خواندن مطالب نوشتاری شود

استفاده از پاراگرافهای بلند: برای آنکه مطالب نوشتاری وب سایت شما خواناتر باشد بهتر است مطالب خود را به پاراگرافهای کوتاهتر و منطقی تقسیم کنید و درصورت لزوم از تیترهای مناسب که نشانگر محتویات هر پارگراف است استفاده کنید

انتخاب نادرست نام قلمرو(Domain): اگر میخواهید سایت موفقی داشته باشید باید در انتخاب نام قلمرو, وسواس بیشتری بخرج دهید. بعضی از افراد نامهای بلندی که بخاطر سپردن آنها برای کاربران مشکل است و یا نامهایی که هیچ ارتباطی با نوع فعالیت سایت آنها ندارند انتخاب میکنند. بخاطر بسپارید بیش از 90 درصد کاربران اینترنت برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظر خود از موتورهای جستجو (search engine) کمک میگیرند و این موتورهای جستجو نام قلمرو وب سایتها را نیز در کاوش خود در نظر میگیرند. پس سعی کنید نام قلمرویی که انتخاب میکنید مرتبط با محتویات و نوع فعالیت وب سایت شما باشد

استفاده از صفحات سنگین و پر حجم: سرعت بالا آمد صفحات یک وب سایت یکی از مواردی است شما بعنوان طراح صفحات وب باید به آن توجه کنید بخصوص در کشور خودمان که بیشتر کاربران از خط تلفن برای ارتباط با اینترنت بهره میگیرند و سرعت دسترسی آنها پایین است. اگر صفحات وب سایت شما بیش از 10 ثانیه برای بالا آمد وقت نیاز دارد حتما فایل HTML شما بیش از حد سنگین است. سعی کنید که از تصاویر گرافیکی کوچک را در فرمتهای درست در صفحات وب خود بکار برید. از فرمت JPEG برای تصاویر رنگی حجیم مانند تصاویر طبیعت و از فرمت GIF برای تصاویر تک رنگ و شکلکهای کوچک که معمولا در منو ها بکار میروند استفاده کنید. سعی کنید مطالب طولانی خود را به چند صفحه جداگانه که به هم لینک شده اند, تقسیم کنید

استفاده از فریم (Frame): اگرچه استفاده از فریم در بعضی موارد میتواند مفید باشد ولی تا حد ممکن از آن در طراحی صفحات وب استفاده نکنید. بیشتر موتورهای جستجو صفحات وب را بدون فریم آنها فهرست میکنند. فریمها به شما امکات نشانه گذاری یک صفحه مشخص را نمی دهند. فریمها میتوانند در هنگام چاپ نیز اشکال ایجاد کنند

resolution نادرست : درحال حاضر بیشتر کاربران کامپیوتر صفحه نمایشگر خود را برروی قدرت تفکیک 800 در 600 تنظیم میکنند. اگر شما صفحات وب خود را برای قدرت تفکیک 1024 در 768 طراحی میکنید باید به این نکته توجه کنید که کاربران برای آنکه بتوانند کل صفحه را ببیند مجبورند به چپ و یا راست پیمایش (scroll) کنند. اگر میخواهید صفحات وب شما در تمامی resolution ها درست نمایش داده شود میتوانید آنها را مبتنی بر Table پیاده سازی کنید و به جای آنکه از مقیاس Pixcel برای تعیین اندازه Table ها استفاده کنید , اندازه ها را بر حسب درصد مشخص کنید. برای مثال ویژگی width مربوط به Table را بجای 800 برابر %100 قرار دهید

بکار نگرفتن تک Meta : معمولا افراد مبتدی از تگ های Meta که در قسمت Head هر یک از صفحات وب جای میگیرند را مورد توجه قرار نمیدهند و از آنها بهره نمیگیرند. اگر چه تگهای Meta از دید کاربران مخفی است ولی بیشتر موتورهای جستجو اطلاعات موجود در این تگها را در فرایند جستجوهای خود در نظر میگیرند

استفاده بی رویه از متنهای متحرک : تگ marquee امکان ایجاد متنهای متحرک را به طراحان صفحات وب میدهد. استفاده از این تگ در بعضی موارد مفید است . از این تگ فقط برای نمایش تیترهای خبری و لینکهای مهمی که میخواهید بیشتر جلب توجه کند استفاده کنید و از آن هرگز برای نمایش بدنه اصلی متن بهره نگیرید چون کاربران علاقه ای به خواندن متنهای طولانی متحرک ندارند

نبود ارتباط بین صفحات یک وب سایت : سعی کنید که یک ارتباط منطقی بین صفحات وب سایت خود ایجاد کنید و آنها را به هم دیگر لینک کنید .همچنین امکان گشتزنی آسان بین آنها یعنی برگشت به صفحات قبلی و رفتن به صفحات مرتبط با صفحه حاضر را برای کاربران وب سایت خود فراهم کنید. یک ارتباط ناقص و نامشخص بین صفحات باعث سردرگمی کاربران و در نتیجه کاهش بازدیدکنندگان وب سایت شما خواهد شد

شما میتوانید با دوری از این اشتباهات به بهتر شدن طراحهای خود و در نتیجه جلب مشتریان بیشتر کمک کنید

  www.rastisoft.com  : منبع

اشتباهات بزرگ در طراحی سایت وب

 جاکوب نیلسن (Jakob Nielsen ) با صفاتی چون سلطان بهره وری نرم افزاری ، پیشرو در بهره وری وب و رهبـر طراحی کـاربر پسند شنـاخته شده است . دکتـر نیـلسن یـکی از موسسان گــروه نیــلسن نـورمن (Nielsen Norman ) است و قبل از آن نیز یکی از مهندسان شرکت Sun Microsystem بوده است وی ابداع گر جنبش مهندسی بهره وری هزینه (Engineering Discount Useability ) است که هدف آن پیشرفت های سریع وارزان در طراحی رابط کاربر برنامه ها ( User Interface ) است . معروف ترین کتاب وی « طراحی کاربردی وب » نام دارد که در سال 2000 با تیراژ دویست وپنجاه هزارنسخه و به پانزده زبـان زنـده منتشر شده است . مطـالب ذیل برگزیده ای از سایت اختصاصی او با نام یوزیت مـی باشد

عدم درج قیمت محصولات : برای بسیاری از مشتریان یافتن سریع قیمت یک کالا مهم است 

موتوری جستجوی انعطاف ناپذیر: بسیاری از موتورهای جستجو کاربر را ملزم به ورود پارامترهای زیادی می کنند

پیمایش عرضی صفحات : کاربران علاقه ای به پیمایش افقی صفحات ندارند 

اندازه ثابت فونت ها ومتون : به خصوص افراد بالای 40 سال با حروف نازک یا کوچک مشکل دارند و باید ترتیبی اتخاذ شود تا از طریق مرورگر امکان تغییر سایز فراهم شود 

انبوهی متون : معمولا" سایت های حاوی متون حجیم ، خسته کننده هستند 

پنجره های بازشونده خودکار : کاربران ترجیح می دهند که خودشان مقصد را تعیین کنند 

جمع آوری آدرس پست الکترونیک بدون هیچ روند امنیتی : کاربر باید برای وارد نمودن آدرس ایمیل خود کاملا" مطمئن ومتقاعد شود 

آدرسهای طولانی یا پیچیده صفحات : انتخاب یا هرگونه کار بر روی آدرسهایی که بیش از 75 کاراکتر دارند مشکل است 

لینک های ایمیل در مکان نامناسب : ایمیل باید کاملا" برجسته ومشخص ودر مکانهای مناسب بوده واز لینک های معمول صفحه تفکیک شود 

بازگشت کند یا نا موفق به صفحات قبل : کلید BACK دومین دکمه مورد استفاده کاربران است 

رابط گرافیکی (GUI ) غیر استاندارد : برداشت کاربر از عناصر واشیای موجود در برنامه ها تثبیت شده است 

نبود بیوگرافی در سایت ها : وجود بیوگرافی باعث ایجاد جو اطمینان در خوانندگان می شود

 ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار می گیرد 

لینک های متعدد برای رسیدن به صفحات خاص : کاربران مایل به استفاده مکرر از لینک ها برای رسیدن به هدف نیستند

 استفاده پیش از موعد از امکانات پیشرفته : استفاده از امکاناتی مانند CHAT ، ایجاد انجمن های گفتـگو ، ایمیـل رایگان ، نقشه 3 بعـدی سایت وغیـره بارمالی زیادی را بر مدیران سایت تحمیل می کنند 

بارگزاری کند صفحات : وجود گرافیک های سنگین آزار دهنده خواهد بود 

ساختارهای تبلیغاتی : کاربران معمولا" از مشاهده ساختارهای تبلیغاتی خودداری می کنند 

رسالت وهدف نامشخص سایت : باید نوع سایت از جنبه های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص باشد 

طراحی اختصاصی برای افراد خاص : سایت باید کاملا" برای تمام کاربران اینترنت ( نه فقط متخصصین ) قابل استفاده وگشت زنی باشد 

لینک به سایتهای دیگر: به دلیل فلسفه وساختار متفاوت طراحی در سایت های مختلف ، نباید تعداد لینک های خارج از سایت زیاد باشند 

فـراموش کـردن هزینه پشتیبـانی سایت : بودجه پشتیبـانی ونگهداری باید حداقل به اندازه 50 درصد از هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود 

تلقی از سایت به عنوان یک رسانه دست دوم : سایت با تلویزیون ، روزنامه یا بروشور فرق های اســاسی دارد . بنـابراین نباید از آنها کپی برداری کند . از طرفی ارتباط ما را به عنوان یک رسانه تمام وقت با افراد متعددی برقرار می کند ونباید آن را دست کم گرفت 

لینک های تکراری از لحاظ محتوا : مثلا" لینک یک تبلیغ بعد از ورود به آن نباید حاوی همان لینک تبلیغ در صفحه باز شده باشد 

تلقی یکسان از اینترنت واینترانت : در اینترانت داخلی اهداف وکاربردهای مرتبط با امور شرکت مد نظر است ولی اینترنت یک مکان عمومی است 

عدم قبول مهندسی بهره وری وتحقیقات بازار: رد خواسته های بازار به منزله رد نیازهای کاربران است 

استفاده از قاب ها وصفحات چند فریمی : این موضوع برای چاپ وآدرس دهی صفحات مشکلاتی را در بر دارد 

انیمیشن ها ومتون متحرک : بر هم زدن تمرکز بازدید کنندگان از سایت 

صفحات یتیم وغیرقابل بازگشت : عدم لینک بازگشت به صفحه اصلی وصفحات دیگر مشکلی بزرگ در تحلیل سایت است 

نوار پیمایش طولانی : اسکرول شدن صفحات به طور کلی جالب نیست 

ضعف در راهنمایی کاربران سایت : کاربر نباید هنگام گشت زنی تنها بماند 

استفاده از رنگهای غیر استاندارد برای لینک : هر رنگ معنایی دارد 

اطلاعات قدیمی در سایت : که باعث کاهش اعتبار و ارزش سایت می شوند 

عدم وجود جستجو : بخش Search باید برای سایت هایی با بیش از صد صفحه ، قرار داده شود

قانون طلایی طراحی سایت : از سایت های پُر بازدید باید الگو گرفت 

  www.Asp.persianblog.com   : منبع 
 

قانون خوشبختی

پنج قانون خوشبختی را به خاطر بسپارید

 قلب تان را از نفرت پاک کنید
 ذهن تان را از نگر انی ها دور کنید
 ساده زندگی کنید
 کم تر توقع داشته باشید
 بیشتر تفکر کنید

بر گرفته از اندرزهای پارکانت بابالمثال کتب مای ویریات بخش مرغ پارکانتی

جوزف تامسون

جوزف تامسون چگونه نسبت بار به جرم الکترون را اندازه گیری کرد؟  و زندگی نامه جزف تامسون و کلی مقالات دیگر فقط در چند پی دی اف برای کلیه علاقمندان

برای دریافت فایل فشرده پی دا اف ها تماس بگیرید

parkanet@Gmail.com

محصولات طراحی وب مایکروسافت



شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که محصولات طراحی وب قدرتمندی را در رقابت با شرکت ادوبی و ماکرومدیا عرضه خواهد کرد . این بسته که Microsoft Expression  نام دارد شامل 3 نرم افزار برای انجام کلیه امور طراحی وب میباشد و بیشتر برای رقابت با بسته نرم افزاری استودیو ی شرکت ماکرومدیا عرضه خواهد شد :

·          Acrylic : یک ابزار طراحی گرافیک تحت وب که به طراحان اجازه میدهد تا تصاویر برداری و بیت مپی را بطور همزمان در این برنامه ویرایش کنند. این برنامه رقیبی برای نرم افزار فایرورکس ماکرومدیا است .

 

·          Quartz : ابزار ساخت صفحات وب که پشتیبانی تکنولوژی CSS را نیز داراست . مایکروسافت این برنامه را در رقابت با نرم افزار دریم ویور محصول شرکت مایکرومدیا عرضه کرده است.

 

 

·          Sparkle : ابزار طراحی چند رسانه : این نرم افزار طراحان را در ساخت انیمیشن های 2 بعدی و 3 بعدی یاری میکند و رقیبی برای نرم افزار فلش شرکت ماکرومدیا به شمار میرود . بطوریکه عده ای آن را قاتل فلش می نامند. اما آنچه فلش را در صدر نگه می دارد طرفداران گسترده این برنامه است ، که هم شامل کاربران و هم طراحان میشود .نکته دیگر اینکه هم اکنون برنامه Flash Player روی 98% کامپیوتر های جهان نصب است و استفاده ار فلش در طراحی صفحات وب یک امر معمول است . اما استفاده از sparkle علاوه بر مشکلات طراحی و کار با یک نرم افزار جدید برای طراح ، مشکل دانلود برنامه اجراکننده را هم برای کاربران دارد.

لینک در مایکروسافت

PageRank گوگل چیست ؟ چگونه افزایش می یابد؟

Pagerank به معنای رتبه صفحه است و در اصل امتیازی است که گوگل برای هر صفحه وب قائل میشود . برای دیدن رتبه صفحات یک سایت میتوانید تولبار گوگل را دانلود و روی IE خود نصب کنید تا به محض ورود به هر صفحه ای امتیاز آن صفحه را روی نوار ابزار گوگل مشاهده کنید

تئوری عملکرد PageRank :


امتیاز بندی صفحات به این صورت است که یک لینک از یک صفحه وب به یک صفحه دیگر که در یک سایت دیگر است به معنای یک امتیاز مثبت برای صفحه مقصد حساب میشود . چون وب مسترها لینک سایت هایی را در سایت خود قرار میدهند که فکر میکنند برای بازدید کنندگان سایتشان جالب و با ارزش باشد . گوگل از تعداد این لینک های ورودی به صفحات سایت های دیگر ، برای قضاوت درباره امتیاز دهی به آنها و نیز مرتب کردن آنها در هنگام جستجو در گوگل استفاده کرد . برای مشاهده لینک های ورودی به سایت خود میتوانید جمله
link:http://www.yourURL.com را در گوگل وارد کنید تا لیست سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده کنید . البته هنوز گوگل تمامی لینک های ورودی به سایت را نشان نمی دهد .

PageRank

PageRank چگونه محاسبه میشود :


راحت ترین سخن درباره محاسبه اش اینه که
PageRank با استفاده از اشتراک گرفتن تمامی لینک های ورودی به سایت شما محاسبه میشود . البته این موضوع اکیدا صحیح نیست ، چون گوگل لینک های داخلی را هم در محاسبه شریک میکند . همچنین رتبه PageRank صفحه ای که به شما لینک داده هم ، در بالا بردن رتبه سایت شما موثر است . بعلاوه تعداد لینک های خارجی که در صفحه مبدا وجود دارد نیز در رتبه سایت مقصد تاثیر دارد .  بطور عمومی 85% از رتبه سایت مبدا همراه با لینک به سایت مقصد ارسال میشود . پس یک صفحه وب با پیج رنک 5 و فقط با یک لینک خارجی در صفحه اش( که همان لینک سایت شماست)  باید 85% از اعتبار رتبه 5 را برای صفحه ای که به آن لینکیده ارسال کند .

ولی در واقع هیچ صفحه ای فقط یک لینک ندارد – به یاد آورید که لینک های داخلی هم اغلب اوقات در محاسبه بحساب می آیند – پس میزان پیج رنک ارسالی عبارت است از 85% از پیج رنک همان صفحه تقسیم بر تعداد لینک های خارجی .

سوالی که اینجا مطرح میشه اینه که تفاوت رتبه های پیج رنک چقدر است و مثلا رتبه 4 با 5 چقدر تفاوت داره ؟ چیزی که معلومه اینه که اعداد گوگل در پیج رنک فقط یک عدد ثابت نیستند و نشان دهنده یه بازه عددی هستند . بنابر این تمام پیج رنک های 5 با هم مساوی نیستند .طبق جدول زیر رتبه 6 ممکن است فقط یک درجه از 5 بیشتر باشو و ممکن است فقط کمی از 7 کمتر باشد

Page Rank Calculation

 

PR

Start

End

Median

Median

Links

Links

Links

Links

Range

Range

Value

PR Passed

 for PR5

 for PR6

 for PR7

 for PR8

 

1

6

30

18

0.30

16,803

92,414

508,277

2,795,522

2

30

164

97

1.65

3,055

16,803

92,414

508,277

3

166

900

533

9.06

555

3,055

16,803

92,414

4

915

4,948

2,931

49.83

101

555

3,055

16,803

5

5,033

27,213

16,123

274

18.362

101

555

3,055

6

27,681

149,670

88,675

1,507

3.339

18.362

100.992

555.456

7

152,244

823,186

487,715

8,291

0.607

3.339

18.362

100.992

8

837,339

4,527,522

2,682,431

45,601

0.110

0.607

3.339

18.362

9

4,605,367

24,901,372

14,753,369

250,807

0.0201

0.110

0.607

3.339

10

25,329,516

136,957,543

81,143,530

1,379,440

0.0036

0.020

0.110

0.607

 

 

 

Assumption: 85% of median value passed

Assumption: 50 links per page average

 

سایت خود را مطابق تکنولوژی جستجوگر ها طراحی کنید

 

بسیاری از وب سایت ها هستند که نمیتوانند ترافیک کافی را برای سایت خود بدست آورند ، یکی از این علت ها یک نکته ساده است : ” وب سایت برای موتور های جستجوگر بهینه نشده “ . در این مقاله اعمالی که برای بهینه سازی وب سایت در برخورد با موتور های جستجو باید صورت گیرد شرح داده میشود

 

1.       صفحات را مطابق میل جستجوگر ها طراحی کنید :


برای یک موتور جستجو گرافیک سایت شما یا فلش ها و کد های جاوا اسکریپت جذابی که ساخته اید اهمیتی ندارد . بلکه چیزی که یک موتور جستجو نیاز دارد روان بودن کد نوشته شده در صفحات است . منظور من نوشتن کامنت در بین تگ ها یا رعایت کردن فاصله ها نیست بلکه استفاده از تگ هایی است که جستجوگر ها از آنها استفاده میکنند . تگ های مهم در یک صفحه وب عبارتند از : تگ
title  و description  و  Keywordsو Alt  . ( این روزها بعضی از موتور های جستجو فقط از تگ Keywords برای ارائه نتایج استفاده میکنند )

     چند نکته :


·
          
اگر از جدول ها برای ساخت صفحات سایتتان بهره گرفته اید ، سعی کنید از کد های ساده استفاده کنید نه از تگ های تو در توی پیچیده .

·           استفاده از فریم ها باعث سر گیجه موتور های جستجو میشود که به ضرر شماست . در ضمن استفاده از فریم ها دیگر در طراحی سایت ها متداول نیست .

·           اگر از کد های جاوا اسکریپت استفاده کرده اید برای فراخوانی فایل های جاوا اسکریپت خارجی از کد های کوتاه استفاده کنید .

·           استفاده از تگ Alt در تگ تصاویر موتور های جستجو را در یافتن موضوع تصاویر کمک میکند . حتما از این تگ برای عکس ها استفاده کنید .

·           متن اصلی را قبل از عکس ها در صفحاتتان قرار دهید و یا حداقل عکس ها را در میان متن قرار دهید 

 

2.       کلمات کلیدی Keywords  :


استفاده از این تگ بسیار اهمیت داره و نوع کلمات استفاده شده در اون هم مهمه . سایت
wordtracker کلمات کلیدی خوبی را برای هر نوع سایتی پیشنهاد میدهد که میتوانید از آن بهره بگیرید . تعداد کلماتی که میتوان در این تگ استفاده کرد محدودیت خاصی ندارد ، اما برای حصول نتیجه بهتر از 10 الی 15 کلمه برتر استفاده کنید 

 

3.       محتوای سایت :


بسیاری از موتور های جستجو از متن اصلی صفحات برای یافتن کلمات کلیدی استفاده شده در تگ
keywords استفاده میکنند . پس استفاده درست از کلمات کلیدی و مطابقت آن کلمات با متن شما بسیار اهمیت دارد. کلمات اصلی متن را در تگ heading و یا bold بگذارید و یا آن را لینک کنید تا جستجوگر ها به آن لغات اهیت ویژه ای دهند 

 

4.       عنوان سایت :


تگ
title یکی از مهم ترین بخش ها از دید جستجوگر هاست . عنوان صفحات نیز باید مانند کلمات کلیدی درست و مطابق متن انتخاب شود . چون گاهی موتور های جستجوگر به عناوین صفحات بیش از کلمات کلیدی اهمیت میدهند . تعداد کلماتی که در عنوان صفحات استفاده میکنید نیز برای اینکه از حد استاندارد جستجوگر ها خارج نباشد باید حداکثر 9 کلمه باشد

 

5.       تگ توضیحات  :


موتور های جستجو هنگام نشان دادن نتایج جستجوی خود ، اطلاعات تگ متای توضیحات هر صفحه را برای نمایش توضیحات آن سایت نمایش میدهند .بنابراین نوشتن توضیحات جذاب و درست بیننده را به سوی سایت شما جذب میکند . استاندارد تعداد کلمات این تگ 20 الی 25 کلمه میباشد 

 

6.       گرافیک :


استفاده از عکس اگر چه زیبایی خاصی به سایت شما میدهد اما حتی با تگ
ALT نیز یک عکس به اندازه چند کلمه قدرت ندارد . چون موتور های جستجو فقط کلمات را میشناسند و عکس ها را هم با تگ Alt آنها شناسایی میکنند . بنا براین استفاده از عکس به جای لینک و یا بجای متن از خوانایی سایت شما برای چشم های یک موتور جستجوگر می کاهد 

 

7.       نقشه سایت  :


نقشه سایت کمک بسیاری به جستکوگر ها میکند تا تمام صفحات سایت شما را شناسایی کنند . ابزار های زیادی بر روی وب هست که نقشه سایت شما را در چند کلیک میسازد 

 

8.       لینک های هدایتگر :


لینک هایی که به دیگر صفحات سایت میدهید باید ساده باشد . استفاده از منوهای
pop up و فلش و مانند آن از خوانایی لینک های شما می کاهد .اگر مجبور به استفاده از لینک های پیچیده در طراحی سایت هستید میتوانید از لینک های ساده در انتهای صفحات استفاده کنید تا موتور های جستجوگر نیز بتوانند لینک های شما را شناسایی کنند


منبع : ماکرومدیا 

چگونه در گوگل نتایج جستجوی بهتری بدست آوریم

  • براى وارد کردن یک پرس و جو در گوگل، فقط کافیست تا کلمات تشریحى خود را ورودى گوگل وارد کرده و بعد کلید 'enter' را بزنید (یا برروى دکمه Search -- جستجو کلیک کنید) .گوگل از پیچیده ترین تکنیکهاى هماهنگی متون براى پیدا کردن صفحاتى که مربوط به جستوى شما هستند استفاده میکند. براى نمونه، وقتى گوگل صفحه اى را تجزیه و تحلیل میکند، گوگل به به صفحاتى که به آن صفحه نیز لینک هستند نگاه میکند تا ببیند که شاید آن صفحات هم درخور با جستوى شما باشند. گوگل همچنین صفحاتى که را که موضوعى ارتباطى با موضوع جستجوى شما دارند را براى شما ترجیح میدهد
     
  • اگر میخواهید کلمات تایپ شده در جستجو باشند آنها را با فاصله بصورت ساده در کنار هم بنویسید  . مانند : macromedia nokia agreement
  • اگر میخواهید یکی از کلمات شما حداقل در نتایج باشد بین آنها OR بگذارید . مانند : macromedia OR Nokia OR "YAHOO news"
  • اگر بخواهید یک کلمه حتما باشد و همراه با یکی از دو کلمه دیگر بیاید از حالت پرانتز میتوانید استفاده کنید  . مانند :Persian (yahoo OR blog)  . این جستجو دو عبارت را جستجو میکند : Persian Yahoo و Persian Blog
  • اگر بخواهید کلمه خاص شما در title صفحه موجود باشد باید از کلمه کلیدی intitle استفاده کنید . مثلا : intitle: "macromediax web services"
  • اگر بخواهید کلمه ای که وارد کرده اید بخشی از  آدرس url صفحه ای باشد از inurl استفاده کنید . مثلا : inurl: "Persian"  این جستجو تمام کلماتی که در آدرس سایت آنها کلمه پرشین موجود باشد را پیدا میکند  
  • اگر میخواهید گوگل فقط بدنه متون را جستجو کند از کلمه intext استفاده کنید . مثلا : intext: "access 2000 problems"
  • اگر میخواهید که گوگل فقط در یک سایت خاص دنبال مطلب وارد شده شما بگردد بعد از نوشتن موضوع جستجو از کلمه site   به شکل زیر استفاده کنید 

    site:macromediax.com این کد در ادامه جستجوی شما باعث میشود تا گوگل بدنبال مقاله مورد نظر شما در سایت macromediax بگردد
  • اگر شما یک سایت یا وبلاگ دارید و میخواهید بدانید چه کسانی لینک سایت شما را در سایتشان قرار داده اند از کلمه link با آدرس خودتان بشکل زیر استفاده کنید .link:www.macromediax.com
  • اگر میخواهید دنبال فایلهایی خاصی که با موضوع شما مرتبط هستند بگردید از کلمه filetype بصورت زیر استفاده کنید . programming vb filetype:pdf   این کد جستجو فایل های pdf که درباره برنامه نویسی vb باشند را بشما نشان میدهد 
  • یک نکته در جستجو : گوگل حداکثر 10 کلمه را برای جستجو می پذیرد و اگر بیشتر باشد از بقیه کلمات صرفنظر میکند
  • گوگل کلمات ربطی ساده مانند a , an , and , the ,of  را نادیده میگیرد . برای اینکه این کلمات را هم جزو متن کلمات در خواستی شما در نظر بگیرد باید قبل ازین کلمات یک علامت بعلاوه + قرار دهید
     
  • اگر بخواهید چیزی در جستجوی شما اصلا نباشد از علامت منفی در کنار آن کلمه خاص استفاده کنید . این حالت برای کد ها هم تاثیر دارد. مثلا میخواهید کلمه programming را جستجو کنید . اما نمیخواهید کلمه web در نتایج جستجوی شما باشد : پس مینویسید : programming –web
  • اگر بخواهیم تعداد نتایج دریک جستجو را مثلا به صد نتیجه در یک صفحه افزایش دهید از num=100 در متن جستجوی خود استفاده میکنیم 
  • براى فراهم سازى نتایج دقیق، گوگل از بند آوردن یا "wildcard" براى حمایت از جستجوهاى خود استفاده نمیکند. براى مثال اگر شما "googl" را جستجو کنید نتایج ارایه شونده شامل "googler" یا "googlin" نمیشوند
  • جستجوهاى گوگل حساس به حالت نوشتن (case sensitive)آنها نیست. تمامى کلمات بعد از ورود به حروف کوچک تبدیل میشوند. براى مثال اگر وارد کنید "GOOGLE" یا "GoOgLe" به عنوان "google" شناخته میشود

    منبع : سلطان آنلاین

Alexa دوست طراحان وب

اگر میخواهید ببینید سایت شما در بین سایت های رقیب چقدر جلوتره چی کار میکند ؟ طبق چه چیزی خودتونو با بقیه مقایسه میکنید ؟


سایت الکسا که قدرت جستجوشو از گوگل قرض کرده در این زمینه ابزار های بسیار پیشرفته ای داره که شما رو قادر میکنه تا با بقیه خودتونو مقایسه کنید و تعداد طرفدارانتون رو هم بفهمید

وارد سایت الکسا بشین و بالای صفحه روی گزینه
Traffic Ranking کلیک کنید . اسم سایت یا وبلاگتون رو بدید و enter  کنید . امتیاز رنکینگ شما و سایت های مرتبط با سایت شما را در این صفحه به شما نشون میده . دکمه traffix details را اگر بزنید میتوانید امتیاز خود را در 6 ماهه گذشته در بین 100000 سایت تاپ دنیا ببینید . همچنین در همین بخش یک کادر زیر نمودار هست که امکان اینو به شما میده که اسم یه سایت دیگه رو وارد کنید تا اون سایت رو با سایت شما مقایسه کنه 

سایت مارکت لیپ نیز این امکان رو به شما میده که سایت خودتونو با 3 سایت دیگر مقایسه کنید  . این سایت امتیاز شما رو در سایت های yahoo , msn , google, hotbot , AOL ,altavista با رقبای شما مقایسه میکنه و تعداد لینک داده ها به شما رو هم مشخص میکنه . همچنین میتونین خودتونو در یک زمینه خاص مثلا در زمینه آموزشی با بقیه مقایسه کنید 

 

برای اینکه همیشه امتیاز خودتونو در سایت گوگل و الکسا بدونین :


اگه کاربر
IE هستید میتونین تولبار های این دو سایت رو بگیرین و نصب کنید . تولبار گوگل تولبار الکسا 

اگر کاربر فایر فاکس هستید یه extension برای این دو تا نوشته شده که با نصب اون میتونی در فایر فاکس خودتون همیشه امتیازتون رو در این دو سایت ببینید

 

SearchStatus in Action


منبع : ماکرومدیا

راهنمایی های گوگل به طراحان وب سایت ها

هرچه امتیاز شما در گوگل افزایش یابد باعث میشود تا گوگل شما را در صفحه جستجو در رتبه بالاتری نمایش دهد. برای افزایش رتبه خود در گوگل به نکات زیر توجه کنید . حتی اگر بالا رفتن امتیاز گوگل برایتان مهم نیست نکات کلیدی را بکار گیرید . زیرا گوگل سایت هایی را که این نکات را رعایت نکرده اند از لیست جستجویش حذف میکند و دیگر در هیچ یک از سایت های شرکای گوگل نیز نام شما نشان داده نمی شود

 

نکات طراحی و محتوای سایت :

  • سایت را با یک سلسله لینک های واضح طراحی کنید . هر صفحه حداقل باید از طریق یک لینک متنی ساده در دسترس باشد.
  • برای سایت یک صفحه map یا همون نقشه طراحی کنید که لینک های صفحات مهم را دارد. اگر لینک ها بیش از 100 تاست صفحه نقشه را به چند صفحه تقسیم کنید.
  • درباره لغاتی که کاربران برای دسترسی به سایت شما در موتورهای جستجو تایپ میکنند فکر کنید و مطمئن باشید که مطالبی درباره  این لغات در سایت شما هست .
  • برای نمایش کلمات و لینک های مهم از متن بجای عکس استفاده کنید ، زیرا جستجوگر خزنده گوگل متون نوشته شده در عکس را تشخیص نمیدهد .
  • برای لینک ها و عکس ها حتما از تگ های title و Alt بصورت دقیق و درست استفاده کنید.
  • لینک های شکسته ( لینک هایی که به جای درستی اشاره نمی کنند) را درست کنید.
  • اگر شما از طراحی سایت های داینامیک استفاده میکنید (یعنی دنبال اسم صفحه یک آدرس بصورت کاراکتر “?” هست ) باید بدانید که کل موتور های جستجو نمیتوانند این صفحات را بخوبی صفحات static پیدا کنند .
  • لینک هایی که هر صفحه دارد باید حداکثر تعداد قابل قبولی باشد ، حدود 100 لینک.

 

نکات فنی :

  • از یک مرورگر متن مانند Lynx برای تست کردن سایت خود استفاده کنید . چون اکثر جستجوگر ها سایت شما را همانند چشمان Lynx می بینند . اگر شما در سایتتان از جاوا اسکریپت ، کوکی ها ، اشیاء session ، frame یا فلش یا هر چیزی که جلوی دید برنامه های خزنده (Crawler) را بگیرد استفاده کرده باشید ممکن است این جستجوگر ها نتوانند صفحات سایت شما را بخوبی ببینند و index کنند .
  • استفاده از SessionID جلوی برنامه های خزنده موتور های جستجوگر را میگیرد و چون آنها نمیتوانند در سایت شما ثبت نام کنند تا صفحات را ببینند بنابرین تعدادی از صفحات شما هرگز در این جستجوگر ها ثبت نمیشوند
  • اگر از سیستم های CMS استفاده میکنید مطمئن شوید که این سیستم توانایی ساخت صفحاتی که گوگل می یابد را داراست .
  • از پارامتر هایی مانند "&id=" در لینک های صفحاتتان استفاده نکنید . چون گوگل این آدرس ها را index نمیکند .

 

وقتی سایتتان آماده شد :

  • از سایت های مرتبط بخواهید به شما لینک دهند .
  • سایت خود را در http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl ثبت کنید .
  • نقشه سایت خود را در Google Sitemaps ثبت کنید .
  • سایت خود را در موتور های جستجوگر و دایرکتوری های دیگر از جمله یاهو ثبت کنید . یکی ازین جاها dmoz.org است .

 

نکات کلیدی :

  • صفحات را برای کاربر طراحی کنید نه جستجوگر ها : یعنی چیزی را که برای جستجوگر میفرستید همانی باشد که در سایت دارید و به کاربر نشان می دهید.
  • از روش های حقه زدن به موتور های جستجو برای بالا بردن pageRank استفاده نکنید . چون اولین مشتریان شما بازدید کنندگان شما هستند نه جستجوگر ها . اگر جستجوگر ها اصلا وجود نداشتند شما اصلا این کارا رو میکردین ؟!
  • از برنامه های تائید نشده برای ثبت صفحات و چک کردن امتیاز خود در گوگل بهره نبرید . زیرا این برنامه ها قوانین گوگل را زیر پا میگذارند . مانند برنامه WebPosition Gold که درخواست سایت شما را بچند مدل به گوگل می فرستد ( برای گول زدن موتور جستجوگر – با این حرکت جستجوگر های معمولی گول میخورندو فکر میکند سایت شما پر طرفدار است . اما گوگل آنها را پیدا میکند). این برنامه ها ممکن است باعث شوند گوگل اسم شما را بطور کلی از لیست سایت های جستجو حذف کند !!!

 

توصیه های ایمنی :

  • از لینک ها یا متن های مخفی استفاده نکنید .
  • از cloak redirect استفاده نکنید .
  • Query های برنامه ریزی شده به گوگل نفرستید .
  • صفحه را با کلمات نا مربوط به سایتتان لود نکنید.
  • صفحات تکراری در دایرکتوری ها و ساب دومین های سایتتان نسازید.

 

Query های برنامه ریزی شده چیست ؟


هر چه کاربران کلمه ای را در گوگل جستجو کنند که نام شما در صفحه اول ظاهر شود و اگر رویش هم کلیک کنند در امتیاز گوگل شما تاثیر دارد . اما اگر گوگل متوجه شود که این درخواست ها همگی ساختگی و توسط برنامه هایی مانند
WebPosition Gold فرستاده میشوند سایت شما را از لیست جستجویش حذف میکند . پس مواظب باشید تقلب نکنید

منبع : وبلاگ ماکرومدیا

با تو

همیشه از نگاه تو با تو عبور می کنم

از اینکه عاشق توام حس غرور می کنم

دوباره با سلام تو تازه تازه می شوم

با نفس ساده تو غرق ترانه می شوم

با تو ستاره می شوم, با تو ستاره می شوم

از سایه های ملتهب همیشه می گریختم

با رفتن تو هر نفس بغض دوباره می شوم

ناجی شام شوکران با دل عاشقم بمان

به حرمت حضور تو چون تو یگانه می شوم

خانه به خانه دیدمت همچو فسانه دیدمت

با تو ستاره می شوم, با تو ستاره می شوم

حصر

سالروز شکست حصر آبادان گرامی باد