دفتری از خاطرات من ( آبادان پارکانت - سابق )

غمی بزرگ با روزهای همیشه ابری و بدون همراه و تنها بدون #دلخوشی

دفتری از خاطرات من ( آبادان پارکانت - سابق )

غمی بزرگ با روزهای همیشه ابری و بدون همراه و تنها بدون #دلخوشی

مجموعه مقالات کامل شده استاندارد وب

 استانداردهای وب چیست و چرا باید از آنها استفاده کن

1. مقدمه

رویای تیم برنرز لی برای اختراعش ، شبکه جهانی وب ، یک فضای عمومی است . جائیکه کاربران میتوانند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند ، کنار هم کار کنند ، بازی کنند و روابط اجتماعی داشته باشند ( شبکه جهانی ب ، یک تاریخچه مختصر شخصی ). ما به عنوان توسعه دهندگان وب ، با ایجاد سایتهای آموزشی ، اجتماعی و تجاری ، این رویا را به واقعیت تبدیل میکنیم

در این دوره از رشد وحشتناک ، وب نیاز به راهنمایی دارد تا از پتانسیل کاملش آگاهی یابد استانداردهای وب این راهنمایی هستند. استانداردها کمک میکنند تا مطمئن شویم که تمام افراد به اطلاعاتی که ما تامین میکنیم دسترسی دارند و همواره توسعه وب را سزیعتر و لذت بخشترمیکند

مطابقت با استانداردها استفاده از وب را برای افرادی با نیازهای خاص ساده تر میکند.افراد نابینا ممکن است سیستمهایی برای خواندن صفحات وب داشته باشند. افرادی با بینایی ضعیف ممکن است صفحاتی بخواهند صفحاتی دوباره مرتب شده و بزرگ شده برای خواندن راحتتر داشته باشند و افرادی که از دستگاههای جیبی استفاده میکنند میتوانند به راحتی زمانی که از سیستمهای خود استفاده میکردند از وب استفاده کنند

چنانکه شرح خواهیم داد ، همواره دلایل مفیدی برای توسعه دهندگان وب وجود دارد که با استانداردهای وب هماهنگ باشند. برای نمونه موتورهای جستجو میتوانند کار فهرست کردن سایتها را بهتر انجام دهند. استفاده از کدهای مختص یک مرورگر اغلب کار طراحی یک صفحه را دوبرابر یا سه برابر میکند. و زمانی که رسانه جدیدی مطرح میشود برای مطلوب شدن سایت کار زیادی باقی میگذارد. این وضعیت بدون مفهوم هدایت استانداردهای وب فقط وخیم تر خواهد شد

بعضی از مردم ترس از این دارند که استانداردها در حال محدود کردن هستند. در حقیقت ، آنها مقدار زیادی از کار خسته کننده مورد بحث در توسعه وب را حذف میکنند و به توسعه دهندگان وقت و اتعطاف پذیری بیشتری میدهند تا به درستی خلاق باشند. که هر دو به آینده بهبود یافته و متفکری نسبت به گذشته راه مییابند

بسایری از کاربردهای وب ، از جمله بعضی ها که امروزه فقط در رویاهای ما هستند بدون گسترده شدن مطابقت با استانداردها ممکن نخواهد بود و یا مشکلتر خواهد بود. در حال حاضر ، سیستمها و نرم افزارهایی وجود دارند که بسیار عمومی و ظاهرا فراگیر هستند ، اما چی کسی میداند فردا چه اتفاقی میافتد ؟ مقید کردن خودمان با کنترل هر شرکت منفردی به این معنی است که آینده خودمان را به خوش اقبالی یا بداقبالی اینکه یک شرکت میتواند یا میخواهد که ما را تامین کند محدود میکنیم. حمایت کردن از فراگیری استانداردها به وب اجازه میدهد که تا زمانیکه مشوق نوآوری است زنده بماند و در همین مسیر ادامه دهد

استانداردها چیزهای زیادی برای عرضه کردن دارند که ما در پروژه استانداردهای وب به آن در حد لازم رسیدگی میکنیم تا به شما کمک کنیم که بیشتر درباره آنها یاد بگیرید. این متن تنها نقطه آغاز است ، به شما از اینکه چه استانداردهای موجود است ، چه کاری انجام میدهند و چرا شما باید به آنها توجه داشته باشید ، یک درک قوی خواهد داد. هر بار که ما یکتکه ار وب را میسازیم به فضای عمومی اطلاعات که همان وب است کمک میکنیم. میتوانیم آنرا هر چه بهتر بسازیم و یا آنرا سنگین تر کنیم که از هم گسیخته میشود. این انتخاب متعلق به ماست ؛ نتیحه آن متعلق به همه

2. استانداردهای وب چه چیزهایی هستند ؟

2.1 استانداردهای کنسرسیوم جهانی وب (W3C)

2.1.1 W3C چیست ؟

کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) یک کنسرسیوم از صنعت بین المللی است که به "هدایت وب به سوی استعدادهای نهان آن" اختصاص داده شده است. توسط تیم برنرز لی ، مخترع وب ، رهبری شده است. در سال 1994 تاسسیس شده است ، W3C بیش از 450 عضو سازمانی دارد که شامل Microsoft ، America Online ( کمپانی مادرNetscape Communications ) ، Apple Computer، Adobe ، Macromedia، Sun Microsystemsو مجموعه ای متنوع از دیگر تولید کنندگان نرم افزار و سخت افزار ، تامین کننده محتوا ، نهادهای علمی و شرکتهای ارتباط از راه دور. کنسرسیوم توسط سه سازمان تحقیقاتی میزبانی میشود : MIT در آمریکا ، INRIA در اروپا و Keio University در ژاپن.

2.1.2 چه کاری انجام میدهد ؟

W3C خصوصیات آزاد (استانداردهای عملی) را گسترش میدهد تا قابلیت همکاری محصولات مربوط به وب را بهبود بخشد. نظریه های W3C توسط گروههای کاری شامل اعضای کنسرسیوم و کارشناسان دعوت شده گسترش می یابد. گروههای کاری موافقت عمومی از شرکتهای و سازمانهای درگیرایجاد نرم افزارهایی برای وب هستند را به دست آورند. و پیش نویسهایی عملی و نظریه های پیشنهادی ایجاد کنند. اینها در مرحله بعد به عضویت و مدیریت W3C برای تصویب رسمی به عنوان نظریه های W3C فرستاده خواهند شد. اطلاعات اضافی در مورد این فرآیند در وب سایت W3C قابل دسترسی است

2.1.3 استانداردهای W3C چه چیزهایی هستند ؟!

2.1.3.1 زبان نشانه گذاری ابرمتن HTML 4.0

زبان نشانه گذاری ابرمتن (HTML) به صورت گسترده ای در وب برای اضافه کردن ساختار به اسناد متنی استفاده شده است.مرورگرها این اسناد را تفسیر کرده و در شکل مختص هر رسانه به کاربر نمایش میدهند. برای مثال ، مرورگرهای بصری نوعا عنصر strong ( ... ) را به عنوان یک متن توپر نمایش میدهند. درحالیکه مرورگرهای تبدیل متن به گفتار باید هنگام تلفظ آن ، متن را با قدرت بیشتری بخوانند

با کمک شیوه نامه آبشاری (CSS) ، برنامه نویس ممکن است تعیین کند که یک عنصر ساختاری بدون توجه به پیش فرضهای مرورگر چگونه نمایش داده میشود

2.1.3.2 زبان نشانه گذاری قابل گسترش XML 1.0
Example of part of an XML document

  
    Bill Gates

    bgates@microsoft.com
  
  
    Marc Andreesen
    marca@netscape.com

  
  
    Jon S. von Tetzchner
    jon@opera.com
  

زبان نشانه گذاری قابل گسترش (XML) یک زبان نشانه گذاری شبیه HTML است ، اما به جای داشتن یک مجموعه از عناصر واحد و ثابت به شما اجازه میدهد که مجموعه خود را تعین کنید یا از مجموعه های دیگران استفاده کنید. همچنین به شما امکان میدهد که مجموعه های متعددی را با استفاده از XML namespaces در یک سند واحد استفاده کنید.

بعضی از برنامه های XML نظیر XHTML و MathML هم اکنون نظریه های W3C شده اند. سایرین هنوز به صورت پیش نویسهای کاری W3C هستند.

استانداردهای شیوه نامه نظیر CSS و XSL انتخابهای گوناگونی عرضه میکنند که یک عنصر XML چگونه نمایش داده شود. پشتیبانی مطابق با استاندارد برای نمایش مستقیم XML در مرورگرها هماهنگ نیست ، بنابراین برای ارائه اطلاعات به انسانها ، HTML (یا XHTML) با یک ظاهر طراحی شده با CSS یکی از راهها است. XML امروزه بیشتر در ارتباطات بین ماشینها ( یا ماشین به ماشین ) استفاده میشود

XML اصولا به خاطر توانایی اضافه کردن عناصر دلخواه شما و ساختن سیستم ساختاری متعلق به شما انعطاف پذیرتر از HTML است. واین XML را یک فرمت ایده آل برای سازماندهی مقادیر زیاد از داده میسازد. که هم اکنون در بسیاری از بانکهای اطلاعاتی و موتورهای جستجو مورد استفاده قرار گرفته است

2.1.3.3 XHTML 1.0, 1.1, and Modularization

XHTML 1.0 یک فرمولبندی تازه از HTML بر پایه XML است. به XHTML 1.0 میتوان به عنوان یک گذار ایدئولوژیک از HTML 4.0 نگاه کرد که به خاطر تاثیر XML از لحاظ فنی سختگیرانه تر است

XHTML در مرورگر شما عینا مشابه HTML نمایش داده میشود. اگر هر احتمالی مبنی بر نیاز یا قصد شما به پردازش مجدد محتوا وجود دارد ممکن است ترجیح دهید از XHTML استفاده کنید. به عنوان مثال برای ارسال آن به یک PDA قواعد ترکیب سختگیرانه تر XML پردازش خودکار XHTML را بسیار ساده تر و ارزانتر از HTML معمولی میکند

از لحاظ ایدئولوژیک XHTML مفاهیم کلی زیر را از HTML به ارث میبرد :

  • اینکه نمایش و قالب بندی سند باید توسط شیوه نامه از هم جدا شوند
  • اینکه اسناد باید قابل دسترسی شده باشد
  • اینکه اسناد باید بین المللی شده باشد

همچنین XHTML 1.0 از سه الگوی DTD استفاده میکند : Strict (سختگیرانه) ، Transitional (انتقالی) و Frameset. این الگودر اصل از HTML 4.0 پدیدار شد و در HTML 4.0.1 دنبال شد.

بعضی از شیوه های فی مهم XML در XHTML عبارتن از :

  • اینکه تمامی انواع سند توسط اعلام DOCTYPE صحیح شناسایی شده هستند.
  • اینکه ساختار یک سند در حال مطابقتی که حاوی اعلام DOCTYPE است، یک عنصر HTML با یک اعلام XHTML ، یک عنصر head که در برگیرنده عنصر title است و یک عنصر body
  • اینکه تمامی عناصر و نامهای ویژگی ها با حروف کوچک نوشته میشوند و اینکه تمامی مقادیر به صورت نقل قول باشند. (درون یک جفت " قرار گیرند)
  • اینکه تمامی عناصر غیر تهی (p، li و...) به درستی با یک برچسب بسته پایان یافته اند.
  • اینکه تمام عناصر تهی (br، hr، img و ...) به درستی با یک ممیزدنباله پایان یافته اند.
  • اینکه اسناد در مقابل DTD که اعلام شده تعیین اعتبار گردند

برای قالبهای نمونه ، لطفا به Learn > Templates مراجعه کنید

XHTML 1.1 از سه بخش عمده ساخته شده است :

  • XHTML 1.1 الگوی Strict (با تغییرات کوچک)
  • XHTML Modularization
  • The Ruby Annotation

اگر شما میخواهید که یک سند با XHTML 1.1 بنویسید ، میتوانید از دو راه این کار را انجام دهید. اولی استفاده از DTD عمومی XHTML 1.1 است. با انجام دادن این ، کار شما به شدت ساخت یافته خواهد شد زیرا در واقع هیچ خاصیت نمایشی در XHTML 1.1 وجود ندارد. جدایی ساختار و نمایش در اینجا کامل است. و تمامی کار نمایشی شما در یک شیوه نامه جای میگیرد

وسیله دیگر برای نوشتن اسناد با XHTML 1.1 بهره برداری از XHTML Modularization است. این تفکیک اجزاء آشنای HTML و XHTML (مانند Text ،tables و ...) در قطعات مجزا است. شما پس از آن میتوانید DTD متعلق به خودتان را بنویسید و فقط از آن دسته از اجزا که لازم هستند استفاده کنید. این توسعه پذیری عملی است. در اصل به شما، برنامه نویس وب، فرصت تغییر ودلخواه کردن نشانه گذاریتان را میدهد

The Ruby Annotation یک وسیله خاص برای سر و کار داشتن با تفسیرهای کاراکترهای معین آسیایی است. Ruby در مقابل کاری که با بین المللی سازی انجام شده باشد تنزل میکند

2.1.3.4 شیوه نامه آبشاری (CSS)

شیوه نامه آبشاری (CSS) یک طرز کار و مکانیزم برای تغییر ظاهر عناصر HTML یا XML به وسیله اختصاص سبکها و شیوه ها به انواع عناصر ، دسته های خودتعریف از عناصر یا نمونه های شخصی است

شیوه نامه ها میتوانند برای تعیین بدون تناقض ظاهر تمام یک سایت استفاده شوند. در ادامه مقدمه ای از CSS ، W3C توصیه کرده است که خصوصیات مختص طرحبندی در HTML به عنوان فاز جداگانه ای خارج شود و با شیوه نامه ها تعویض شود تا یک شبکه جهانی وب ساده تر و ساخت یافته تر ایجاد کنیم

2.1.3.5 الگوی شیئی سند سطح 1 (DOM Level 1)

DOM اجازه میدهد که قدرت کامل و تعاملی یک زبان برنامه نویسی (مانند ECMAScript ، نسخه استاندارد شده جاوا) در یک صفحه وب به کار برده شود. (در ظوابط بزنامه نویسی ، الگوی سیئی سند (DOM) سطح 1 یک رابط کاربردی برنامه نویسی (API) است برای تعامل با صفحات وب) که آن برای زبان برنامه نویسی دسترسی ساده ای به ساختار، محتوا و نمایش یک سند که در زبانهایی مانند HTML و CSS نوشته شده اند محیا میکند

DOM با پیشرفتهای آینده فناوری سازگار است. و به هر زبان برنامه نویسی اجازه میدهد که با هر زبانی که در یک سند به کار رفته تعامل کند. این استاندارد تنها برنامه نویسی پویای HTML را ساده نمیکند بلکه درد و رنج تطبیق با فناوری های آینده اینترنت را بسیار کمتر میکند

2.2 استانداردهای ECMA

2.2.1 ECMA چیست ؟

انجمن سازندگان اروپایی رایانه (ECMA) یک سازمان است که رسما در سال 1961 تاسیس شده تا نیازهای استانداردسازی قالبهای عملیاتی رایانه از جمله زبانهای برنامه نیسی و کدهای ورودی/خروجی را برآورده کند

ECMA در ژنو سوئیس و در نزدیکی اداره مرکزی سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) و کمیسیون علوم الکترونیکی بین المللی (IEC) مستقر شده است. در 1994 نام سازمان ECMA به "انجمن اروپایی برای استانداردسازی اطلاعات و سیستمهای ارتباطی" تغییر یافت به این منظور که بازتاب گسترده تری از حوزه فعالیتهایش داشته باشد

2.2.2 چه کاری انجام میدهد ؟

وظیفه اصلی ECMA گسترش استانداردها و گزارشهای فنی در زمینه اطلاعات و فناوری های ارتباطی است. از آنجایی که ECMA یک انجمن از شرکتهاست و نه یک موسسه استانداردسازی رسمی ، اغلب با نهادها و موسسه های ملی یا بین المللی همکاری میکند

استانداردهای ECMA به عنوان یک اساس و بنیاد برای استانداردهای بین المللی و اروپایی پذیرفته شده اند. تا جایی که بیش از 270 استاندارد ECMA و70 گزارش فنی منتشر شده است

از این استانداردها 85 مورد به عنوان استاندارد بین المللی توسط سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) پذیرفته شده اند. علاوه بر اینکه 25 مورد به عنوان استاندارد اروپا توسط موسسه اروپایی استانداردهای ارتباط از راه دور (ETSI) پذیرفته شده است

2.2.3 استانداردهای ECMA چیستند ؟

2.2.3.1 ECMA Script (جاوا اسکریپت استاندارد شده)

ECMA Script یک زبان برنامه نویسی استاندارد شده است که تا حد زیادی بر مبنای JavaScript از Netscape و JScript از Microsoft است. ECMA Script توسط هیئت فنی 39 از ECMA تعریف شده است

کاربرد اصلی ECMA Script ، که یک زبان مبتنی بر شیئی است ، اداره اشیائی است که در صفحات وب توسط الگوی شیئی سند (DOM) مشخص شده اند. این اشیاء (به طور موثر، عناصری که صفحات وب یا صفحات کامل وب را میسازند) میتوانند اضافه شده، حذف شده، جابجا شده و یا از لحاظ خصوصیات تغییر کنند. این به توسعه دهندگان وب اجازه میدهد اثراتی مانند متن متحرک، کلیدهای گرافیکی و صفحاتی که بر اساس ورودی کابر بدون نیاز به بارگذاری مجدد تغییر میکنند، ایجاد کنند

خصوصیات متداول ECMA Script ، استاندارد ECMA – ECMA262 خصوصیات زبان برنامه نویسی ECMA ، نگارش دوم است.

3. مزایای استفاده از استانداردها چیست ؟

3.1 قابل دسترس بودن

3.1.1 برای نرم افزار/ دستگاه :

اجرای استانداردهای وب میتواند به صفحات وب شما وضوح بیشتری در جستجوهای وب بدهد. ارائه اطلاعات ساختاری در اسناد مقبول (از لحاظ استاندارد) دسترسی و ارزیابی اطلاعات در آن اسناد را برای موتورهای جستجو ساده میکند و آنها با دقت و درستی بیشتری فهرست میشوند

به خاطر استفاده از استانداردهای وب درک ساختار سند شما به خوبی برنامه های سمت سرویس گیرنده برای برنامه های سمت سرویس دهنده راحت میشود. و اضافه کردن یک موتور جستجو برای سایت شما ساده تر میشود و نتایج بهتری میدهد

استانداردها چنان نوشته شده اند که مرورگرهای قدیمی بازهم مبانی ساختار سند شما را درک میکنند. حتی اگر آنها نتوانند جدیدترین و جالبترین ضمیمه ها به استانداردها را درک کنند ، انها قادر خواهند بود محتوای سند شما را نمایش دهند. این البته به همان اندازه در مورد سیستمهای رباتی که اطلاعات سایت شما را از طرف موتورهای جستجو و فهرستی جمع میکنند، اعمال میشود

کدهای مطابق استاندارد به شما فرصت معتبر سازی صفحاتتان را توسط یک سیستم تعیین اعتبار میدهند. تعیین اعتبار کننده ها اسناد شما را پردازش میکنند و لیستی از خطاها را به شما ارائه میکنند، این پیدا کردن و اصلاح خطاها را بسیار ساده تر میکند و میتواند برای شما زمان زیادی صرفه جویی کند

اسناد مطابق استاندارد به راحتی میتوانند به قالبهای دیگر چون بانکهای اطلاعاتی و اسناد Word تبدیل شوند. این به ما اجازه میدهد استفاده تطبیق پذیرتری از اطلاعات داخل اسناد در شبکه جهانی وب بکنیم و مهاجرت ساده شده ای به سیستم های جدید (سخت افزار به خوبی نرم افزار) شامل دستگاههایی مانند TV و PDAها داشته باشیم

3.1.2 برای مردم :

قابل دسترسی بودن یک ایده مهم پشت سر تعداد زیادی از استانداردهای وب، خصوصا HTML است

این تنها به این منظور نیست که به وب اجازه دهد توسط مردم ناتوان و معلول مورد استفاده قرار گیرد، بلکه به صفحات وب اجازه میدهد که توسط مردمی که از مرورگرهایی غیر از مرورگرهای معمول استفاده میکنند مورد استفاده قرار گیرد. این مرورگرها شامل مرورگرهای صوتی که صفحات وب را با صدای بلند برای افرادی با اختلالات بینایی میخوانند، مرورگرهای خط نابینایان (Brail) که متن را به خطوط برجسته قابل فهم نابینایان ترجمه میکنند، مرورگرهای دستی و جیبی که فضای نمایشگر بسیار کوچکی دارند، نمایشگرهای Teletext و سایر دستگاههای خروجی غیر معمول

همانطور که روشهای گوناگون دسترسی به وب افزایش پیدا میکند، سازگارکردن و تکثیر کردن وب سایتها برای برآورده کردن احتیاجات به طور روز افزونی مشکل خواهد شد (درواقع عده ای معتقدند که این کار حتی امروز هم غیر ممکن است!). پیروی از استانداردها یک قدم بزرگ به سوی حل این مشکل است. تطبیق سایتهای شما با استاندارد کمک میکند که اطمینان داشته باشید نه تنها مرورگرهای سنتی، قدیمی و جدید، قادر خواهند بود که سایتها را به درستی نمایش دهند، همچنین سایتها با مرورگرها و رسانه های غیر معمول هم کار خواهند کرد

بعضی از نتایج منطقی چشم پوشی کردن از استانداردها بدیهی هستند : یکی از اساسی ترین نتایج این است که شما دسترسی با سایت خود را محدود میکنید. محدود کردن مخاطبین تنها به یک بخش کوچک از آنها که میخواهند سهمی از آن داشته باشند چقدر از نظر تجاری معقول به نظر میرسد ؟ برای یک سایت تجاری، مسدود کردن دسترسی یک بخش کوچک از مخاطبهای مورد نظر میتواند یک اختلاف بزرگ در ما به التفاوت سود شما ایجاد کند. برای یک سایت آموزشی، عاقلانه به نظر میرسد که نه تنها به بچه مدرسه ای های ثروتمند و نیرومند جسمی با مرورگرهای گرافیکی اجازه دسترسی بدهیم، بلکه به کودکانی در کشورهای جهان سوم آنهاییکه فقط مرورگرهای مبتین بر متن دارند یا دانش آموزان ناتوانی که از مرورگرهای خاصی استفاده میکنند، اجازه دسترسی بدهیم

همان اصول اخلاقی به تمام انواع سایتها اعمال میشود. د حالیکه گمراه شدن از استانداردها و استفاده از خصوصیات مختص مرورگری خاص ممکن است وسوسه انگیز باشد. قابلیت دسترسی بیشتر که با انطباق با استانداردها به دست می آید به پاداشهای بزرگتری در دراز مدت منجر میشود

3.2 پایداری

اغلب استانداردهای وب معمولا با در نظر گرفتن پیش سازگاری و پس سازگاری طراحی شده اند. بنابراین آن داده ای که از نسخه های قدیمی استاندارد استفاده میکند ، کماکان در مرورگرهای جدید کار میکند. و داده ای که از نسخه های جدید استاندارد استفاده میکند به صورت موقرانه ای تنزل نیکند تا نتایج قابل قبولی در مرورگرهای قدیمی تر ارائه دهد

برای اینکه وب سایت ممکن است در زمان حیاتش توسط تیمهای متعدد طراحی کار شود، بسیار مهم است که آنها بتوانند به سادگی کدها را درک کنند و آنها را ویرایش کنند. استانداردهای وب یک مجموقه قواعد پیشنهاد میکند که هر توسعه دهنده وبی میتواند آنرا دنبال کند، بفهمد و با آن آشنا شود. زمانیکه یک توسعه دهنده یک سایت را با استانداردها طراحی میکند، دیگری قادر خواهد بود بفهمد که عنصر شکل دهنده کجا گذاشته شده است

4 نتیجه گیری

به عنوان توسعه دهندگان وبب، ما دائما سعی میکنیم که مشکل ناسازگاری و تناقض بین تفاسیر صفحات با مرورگرهای مختلف و نسخه های مختلف مرورگر را مشخص کنیم. که این ما را ناگزیر میکند که یک کدنویسی دوباره یا سه باره وقت گیر انجام دهیم و یا برای یک مرورگر واحد کد نویسی کنیم که اگر برای بعضی مردم استفاده از سایت را غیر ممکن نکند، مشکلتر میکند. این وضعیت با ورود یا ظهور یک نرم افزار یا سخت افزار جدید که قادر به مرور صفحات وب میباشد، مانند تلفنها، پیجرهاو PDAها وخیم تر میشود

استانداردهای وب قوانین محرمانه ای که توسط سازمانهای مجلل حکم شوند نیستند. همانطور که شرح دادیم بخش زیادی از استانداردها توسط نماینگان همان مردمی که از آن استفاده میکنند ایجاد میشوند : سازندگان مرورگرها، توسعه دهندگان وب، تامین کنندگان محتوا و سازمانهای دیگر

نوشتن صفحات وب در مطابقت با استانداردها رمان توسعه را کوتاه تر و نگه داری صفحات را آسانتر میکند. عیب یابی و رفع اشکال ساده تر میشود زیرا کد از یک استاندارد پیروی میکند. شما نباید دیگر درباره کد نویسی و نگه داری از چندین نسخه از کد که فرض شده ظاهر یکسانی نمایش میدهند نگران باشید. یک نسخه از سایت شما، همین و بس

پذیرش همگانی استانداردهای وب در آینده برترین اعتبار خواهد شد. ماموریت پروژه استانداردهای وب بهبود و ارتقای وب با تشویق سازندگان مرورگرها و صفحات وب به پیروی از استانداردها در برنامه هایشان برای توسعه دهندگان و کاربران نهایی است. این کوشش البته زمانی به طور زیاد یاری داده خواهد شد که توسعه دهندگان وب از استانداردها به عنوان یک موضوع با اهمیت استفاده کنند . بر اینکه مولدها و ارائه دهندگان کد آنها مطابق با استانداردهای وب باشند پافشاری کنند.

دلایلی که ما ارائه کردیم باید به شما، توسعه دهنده وب، انگیزه زیادی برای استاندارد بودن، استفاده از استاندارد و همچینین مهمات زیادی برای تقویت موقعیت تجاری شما داده باشد.

Web Standards Project Developer Education Committee             

 ترجمه شده : weblog.corelist.net

 

دیپلم افتخار مسابقات جهانی مهارت در رشته "طراحی صفحات وب" به ایر

معاونت توسعه و پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: تیم ایران در چهار رشته "ماشین کاری CNC"، "جوشکاری" و "تکنولوژی اطلاعات" و در بخش کاربرد نرم افزارها در زمینه "طراحی صفحات وب" موفق به کسب دیپلم افتخار از سی و هشتمین دوره از مسابقات جهانی مهارت شد

"حمید رضا منصوریان" در گفت و گو با خبرنگار سینا افزود: در سی و هشتمین دوره مسابقات جهانی مهارت تیم ایران در 25 رشته شرکت کرد که از این میان 15 نفر در آزمون 15 رشته شرکت کردند، اما در 10 رشته بعدی تنها به اعزام کارشناس اکتفا کردیم

وی خاطر نشان کرد: تیم ایران در 15 رشته ای که در آن شرکت کرده موفق به دریافت چهار دیپلم افتخار شد و همچنین کارشناسان حاضر در این مسابقه نیز تواستند دانش فنی برخی رشته ها را جهت تدوین دوره های آموزش در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به دست آورند

منبع :  تهران، خبرگزاری سینا

چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنید ؟

چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنید ؟ قبل از پاسخ به این سوال ، باید فرق بین موتور جستجو و دایرکتوری را بدانیم . در ادامه توضیح اجمالی در این مورد داده می شود . مهم ترین تفاوت بین موتور جستجو و دایرکتوری نحوه ورود وب سایت ها به فهرست آنها است. مردم سایت های خود را در دایرکتوری ها قرار می دهند که این دایرکتوری ها توسط شخص (نه با ماشین ) بررسی می شوند

چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنید؟ قبل از پاسخ به این سوال ، باید فرق بین موتور جستجو و دایرکتوری را بدانیم . در ادامه توضیح اجمالی در این مورد داده می شود . مهم ترین تفاوت بین موتور جستجو و دایرکتوری نحوه ورود وب سایت ها به فهرست آنها است. مردم سایت های خود را در دایرکتوری ها قرار می دهند که این دایرکتوری ها توسط شخص (نه با ماشین ) بررسی می شوند . می توانید دایرکتوری ها را یک مجموعه ای از سایت های اینترنتی در نظر بگیرید که بر اساس موضوع منظم شده اند . موتورهای جستجو با ارسال سیستمی به نام عنکبوت متون موجود در وب سایت را به دست می آورند و یک برنامه دیگر که فهرست کننده (Indexer) نامیده می شود، این متون را خوانده و بر اساس لغات موجود در آنها فهرست سازی می کند. حال بپردازیم به اینکه چرا نباید وب سایت خود را در موتورهای جستجو قرار دهیم . بیش از 90 درصد ترافیک توسط موتورهای جستجو از سه موتور جستجوی مهم Google و Yahoo و MSN تامین می شوند . تبلیغات زیادی در اینترنت شبیه به این جمله می توانید ببینید . سایت شما را در 2XX… موتور جستجو معرفی می کنیم درج سایت شما درهزارها موتورجستجو به شما هیچ کمکی نخواهد کرد و ارزشی ندارد. همان طور که تبلیغ در هنگام خواب وزن خود را کم کنید را باور نمی کنید مطلب فوق را نیز قبول نکنید. این سه موتور جستجو نتایج خیلی از موتور جستجو های دیگر را نیز تامین می کند و اگر سایت شما در این سه موتور قرار گیرد در بسیاری از موتورهای جستجوی دیگر هم خواهد آمد. برای مثال موتور مشهور آلتاویستا (Altavista) نتایج یاهو (yahoo ) را نشان می دهد . به دلیل الگوریتم های مختلف رتبه بندی سایت شما توسط این دو موتور متفاوت خواهد بود ولی فهرست دقیقاً یکی است . اگر سایت شما جدید است و در یا هو قرار گرفته است ولی در آلتاویستا قابل مشاهده نیست نگران نباشید و نیاز به انجام هیچ اقدامی نیست . آلتاویستا نیز بعد از اینکه فهرست آن از یاهو به روز شد سایت شما را نشان خواهد داد. AOL و Netscape از فهرست گوگل استفاده می کنند آنها در مجموع از DMOZ نیز لیست می شوند . بسیاری از موتورهای جستجوهایی که Meta نامیده می شوند مانند موتورهای Dogpile یاMeta crawler نتایج خود را از گوگل و یاهو دریافت می کنند، این موتورهای جستجو در واقع بهترین موتورها را جستجو کرده و ترکیبی از این جستجوها را به عنوان نتیجه نمایش می دهند. اگر سایت شما جدید نیست یک شانس دارید که عنکبوتهای موتورهای جستجو سایت شما را شناسایی کرده باشند و در فهرستشان قرارداده باشند. بنابراین قبل از هر اقدامی حتی اگر سایتتان را به موتور جستجوها معرفی نکرده اید بررسی کنید که آیا قبلاً در فهرست آنها آمده است یا نه ؟ اما اگر سایتتان جدید باشد چه کاری باید انجام دهید؟ همانطور که قبلاً توضیح دادیم موتورهای جستجو مجهز به عنکبوتهایی هستند که سایت شما را شناسایی خواهند کرد . چیزی که نیاز دارید این است که سایتتان را به دایرکتوریها معرفی کنید ، و عنکبوتهای موتورهای جستجو لینک شما را شناسایی خواهند کرد و سایت شما فهرست خواهد شد. اما حواستان باشد که باید این عنکبوتها را حسابی تغذیه کنید . به این معنی که سایت خود را به تعداد کافی دایرکتوری معرفی کنید و با این کار زودتر به نتیجه خواهید رسید. به اندازه ای که معرفی به موتورهای جستجو وقت شما را می گیرد معرفی به دایرکتوری ها وقت گیر نخواهد بود . از معرفی سایت خود به دایرکتوری ها سود زیادی خواهید برد. نه فقط به این دلیل که موتورهای جستجو لینک شما را پیدا می کنند و آن را فهرست می کنند، شما با این کار محبوبیت لینکتان را افزایش خواهید داد. موتورهای جستجو هر لینکی که به سایت شما ختم شود را به عنوان یک امتیاز در نظر می گیرند و بر اساس هر کدام از این امتیازات به سایت شما اعتبار می دهند . این دلیلی است که باید سایتتان را تا جایی که می توانید در دایرکتوریها قرار دهید . همچنین منتظر ترافیک فله ای از جانب دایرکتوری ها نباشید. حتی بزرگترین دایرکتوریها مثل yahoo و DMOZ قادر به ارسال ترافیک زیاد به سایت شما نیستند. از طرف دیگر ترافیک ارسالی از دایرکتوریها معمولاً ترافیک واقعی (کیفی ) می باشد چرا که کاربران دایرکتوریها اینترنت را برای جستجوی کالا یا خدماتی که شما ارائه می کنید ، استفاده می کنند. معرفی بیش از یک بار سایتتان به موتورهای جستجو ممکن است سرعت فهرست شدن آن را کاهش دهد. اگر هنوز مایل به معرفی سایتتان به موتورهای جستجو هستید، بهترین راه این است که فقط یک بار این کار را انجام دهید و این کار را دستی انجام دهید (نه با نرم افزار ) . شرکتهایی که تبلیغات می کنند که سایت شما را به چندین موتور جستجو معرفی می کنند به صورت دستی این کار را انجام نمی دهند ، مطمئن باشید آنها از نرم افزارهای اتوماتیک برای این کار استفاده می کنند . تمام موتورهای جستجوی معتبر در راهنمایی های معرفی خود این نکته را یاد آور می شوند که حتماً معرفی سایت خود را به صورت دستی انجام دهید . فقط وقت خود را برای موتورهای جستجوی اصلی صرف کنید . و این نکته را به یاد داشته باشید که بیش از 90% ترافیک از کجا می آید. به خاطر داشته باشید در خیلی از موارد فقط معرفی به موتورهای جستجو رتبه سایت شما را بالا نمی برد. اگر SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو ) در وب سایت شما به درستی انجام نشده باشد شانس شما برای قرار گرفتن در چند صفحه اول نتایج جستجو بسیار کم خواهد بود. به خاطر داشته باشید که فقط حدود 7% مردم نتایج جستجو در صفحات سوم به بعد را نگاه می کنند. پس جایی که شما باید قرار بگیرید صفحه اول است . چگونه حساب می کنیم که آیا بهینه سازی برای موتورهای جستجو ارزش سرمایه گذاری دارد؟ توجه داشته باشید که : ارزش سالیانه یک مشتری برای شما چقدر است ؟ 25هزار تومان یا 000/250 تومان یا 000/500/2 تومان ؟ چند مشتری نیاز دارید که بتوانید پول سرمایه گذاری شده را دوباره بدست آورید؟ بهینه سازی وب سایت با یک برنامه ریزی و اجرای درست شاید بهترین سرمایه گذاری (یک بار برای همیشه) باشد

نویسنده : Zoran Makrevski    مترجم : محمد سهرابی   
منبع : www.farsicom.com

چکار کنیم موتورهای جستجو صفحات مارا پیدا کند ؟

موتورجستجو ابتدا به فایل Index وب شما رجوع می کند . اگر شما این متا تگ را در اج تی ام ال خود داشته باشید :



متور جستجو علاوه بر ایندکس کردن صفحه به لینک های شما هم رجوع کرده و آنها را هم ایندکس می کند .

نکته ایی از نویسنده برای بعضی خوانندگان : هدف این وبلاگ جمع آوری مقالات در زمینه طراحی وب می باشد و صرفاٌ مقالات دیگر سایت ها با منبع ذکر میشود

هنوز چیزی به ذهنم نمی رسه

غیبتی چند روزه داشتم اما خدمت رسیدم . بعد از تصادف کمی جمجمه تکون خرد و گوگوله  هم حلی به حولی شد . حالم بدک نیست . ولی هنوز از دست یارو شاکی هستم و هر روز  ...... میاد و میره تا بریم دادگاه خلاصه دهنش سرویس کردم

بگذرم . انتخابات ریاست جمهوری هم بر گذار شد . البته با این همه تبلیغ برای انتخابات استقبال کمی شد و  آن طوری که فکر میکردن نشد . البته مردم خستن و هزار تا مشکل دارن یکیش خود من هزار تا بد بختی دارم ...  زیاد وارد سیاست نمی شم . کار بزرگان هست . ما را با سیاست کاری نیست .

من پیشاپیش ریاست جمهوری چهار ساله را به جناب آقای هاشمی رفسنجانی تبریک میگم

دیشب میل هام را چک میکردم به یه شعر برخوردم . بنده خدا داریوش این همه شعر می خونه ببن چی کارش میکن

دوباره میچاپمت وطن ، اگرچه با آبروی خویش
ستون ز سقف تو میبرم ، به یاری خلق و خوی خویش

دوباره میگیرم از تو خون ، به خاطر آقازاده ها
اضافه اش نیز میدهم ، به بچه های عموی خویش

دوباره این خاک پر گهر ، به توبره و کیسه میکشم
دمی تغافل نمیکنم ، ز کوشش و جستجوی خویش

دوباره میبُرمش نفس ، ز هرکه کوشد برای جیک
به انفرادی بیفکنم ، چه منتقد چه عدوی خویش

به چند تن از قلمزنان ، دلار و پوندی دهم نشان
خصوصاً آنکه برای من ، نموده پاره گلوی خویش

به رهبری نیز میدهم ، زکات و خمس و کمیسیون
اگرچه بیزارم از طرف ، چو یک زنی از هووی خویش

دوباره میسازمت وطن ، برای بانک سوئیس خود
که کبک بختم نموده حظ ز بانگ قوقلی قو قوی خویش

ضمیمه شده از یک ایمیل

اناالله مع الصابرین

فقط می تونم بگم یه حادثه بد یا یه بد شانسی

یک بولوار +  یه پراید با سرعت ۹۰ کیلومتر +  و یه آدم بد شانس =  رادیولوژی  + اوژرانس + فوریت های پزشکی + سی تی اسکن .....  هزار تا کوفت مرز

..... بدین وسیله ناکوتی خود به عموم دوستان تا اطلاع ثانوی اعلام می دارم

راه هایى آسان براى جلب مشتریان به سایت


نوشتن چنین تبلیغى تنها به اندکى دانش و ابتکار نیاز دارد. هرکسى می­تواند این کار را انجام دهد، حتا شما

این کار به سادگى و با اجرا کردن دستورات زیر امکان­پذیر است. افراد زیادى در اینترنت وجود دارند که می­توان از آن­ها یارى گرفت.از آن جمله می­توان بهJoe Vitale، Jay Abraham،Cory Rudl،Mark Joyner اشاره کرد که از افراد سرشناس در نوشتن تبلیغات هستند. در اینترنت گشتى بزنید و دست­نوشته­هاى این اشخاص را پیدا کنید. در حالی­که تبلیغات را می­خوانید از خود بپرسید: «چه چیزى این تبلیغ را از سایر تبلیغ­ها این­چنین متمایز کرده است؟» اگر این کار را ادامه دهید، کلید جادویى موفقیت آن­ها را خواهید یافت

چیزى که در حین خواندن این متن­ها با آن روبه­رو می­شوید، ترفندى است که آن­ها براى فروش محصولات خود از آن استفاده می­کنند. ترفند زیرکانه­ى آن­ها این است

همه­ى آن­ها یک عنوان جذاب و گیرا دارند و به دنبال آن متنى می­آید که بیننده را به خواندن ادامه­ى متن ترغیب می­کند. شما به هیچ وجه از خواندن ادامه آن منصرف نخواهید شد. این همان ترفند ساده ای­ است که آن­ها به کار می­برند. ولى براى بار اول نوشتن چنین متنى کار چندان ساده­اى هم نیست

نوشتن متنى که فروش شما را مثل آب شدن یخ در آفتاب گرم تابستان سرعت ببخشد، به کمى تمرین و اطلاعاتى درباره­ى طرز رفتار مردم نیاز دارد. چند مورد از این اطلاعات را به زودى برای­تان بازگو خواهم کرد

چند دقیقه فکر کنید، از بین سایت­هایى که به طور پراکنده و سریع آن­ها را مرور کرده­اید چه تعداد نظرتان را به سرعت به خود جذب و شما را به خواندن مطالب ترغیب کرده است

پس همیشه قبل از این­که سایتى را طراحى کنید، به خاطر داشته باشید که هرگز نماى ظاهرى سایت به تنهایى مشتری­ها را جذب نمی­کند، چون آن­ها ظاهر سایت را تنها وقتى دوست دارند که عبارات و کلمات شما آن­ها را قانع کند

من در مورد تبلیغات الکترونیکى ابتدا مبلغى را براى نوشتن یک تبلیغ جذاب و گیرا هزینه می­کنم و اگر چیزى باقى بماند براى طراحى گرافیکى سایت خرج می­کنم

آیا تا به حال با بسیارى از سایت­هاى زیبا روبه­رو نشده­اید که حتا در فروش یکى از کالاهاى کوچک خود ناتوان هستند؟ فکر می­کنید چرا چنین اتفاقى می­افتد؟ چون بیش­تر آن­ها فقط طراحان گرافیکى هستند و از نوشتن تبلیغات چیزى سر در نمی­آورند

کسانى که فکر مى کنند بعد از این که سایت را روى اینترنت قرار دادند، میلیون­ها نفر به سمت آن هجوم می­آورند، سخت در اشتباه هستند.آن­ها تجربه­ى سختى را پشت سر خواهند گذاشت و در نهایت خواهند فهمید که اشتباه بزرگى مرتکب شده اند

ممکن است شخصى با این توصیفات را بشناسید و یا خودتان دچار چنین سرنوشتى شده باشید، ولى نا امید نباشید هنوز فرصت براى جبران باقیست



بهتر است ابتدا یاد بگیرید چه­گونه یک تبلیغ گیرا و جذاب بنویسید و در وقت و هزینه خود صرفه­جویى کنید. من بسیار توصیه می­کنم که ابتدا بر روى نوشتن تبلیغ، تمرین کنید. سپس پیش از این­که پول خود را براى ثبت دامنه و اجاره­ى فضا، برنامه نویسى و طراحى آن خرج کنید، آن را آزمایش کنید و وقث و هزینه ارزشمند خود را بیش­تر از این هدر ندهید

اکنون قبل از این که وب سایت بعدى را طراحى کنید، "ساختار" نوشتن یک تبلیغ گیرا را توضیح می­دهیم :


روش نوشتن یک تبلیغ گیرا براى سایت

با این که پیش­تر نیز آن را توضیح دادم به خاطر اهمیت آن دوباره یادآورى می­کنم که بیش­تر نیروى خود را روى نوشتن تبلیغ و نه طراحى گرافیکى سایت و زیبا نمودن آن صرف کنید. به عبارت دیگر هرگز تصاویر و طراحى گرافیکى باعث برانگیختن تمایل مشتریان به خرید از سایت نمی­شود .

*** در عنوان تبلیغ باید اطلاعات بیشترى در اختیار مشتریان خود قرار دهید

تنها چند لحظه فرصت دارید تا توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید و آن­ها را به خواندن ادامه­ى آن ترغیب کنید. تیتر شما باید در خواننده براى دانستن مطالب بیشتر، کشش ایحاد کند. عناوین داراى عبارات منفى به طرز باور نکردنى این مقصود را برآورده می­کنند. براى مثال

عبارت منفیStop being internet marketing failure هر خریدار اینترنتى را به سمت خود جذب مى کند و یا جمله­ى Discover 10 vital things to do right now کمک می­کند تا بیننده به خواندن بقیه متن ترغیب شود. با این کار یک عبارت منفى به نتیجه مثبت می­انجامد

و یا این نمونه "آیا تا به حال درباره­ى به دست آوردن دوباره­ى سرمایه خود فکر کردید؟" که شما را به خواندن ادامه­ى آن هدایت می­کند؟ شکى نیست که مردم به طور طبیعى با عنوان­هاى منفى به متن جذب مى شوند. چرا؟ چون بیش­تر مردم به همین شکل برنامه­ریزى شده­اند. چیزهایى مردم که به طور معمول به خاطر دارند، بیش­تر خاطرات منفى آن­هاست تا خاطرات مثبت. از عنوان­هاى منفى استفاده کنید و به این ترتیب افراد زیادى را به سمت خود جذب کنید


*** تا حد ممکن از به کار بردن حروف بزرگ و درشت پرهیز کنید

این کار در خواندن پیام شما وقفه ایجاد مى کند و خواندن آن را کند مى کند. از حروف درشت براى تاکید روى مطالب و از خط کشیدن زیر کلمات براى تاکید بیش­تر استفاده کنید. عنوان را با کلماتى به اندازه­ى سایر کلمات آغاز کنید



*** متنى گیرا و جذاب بنویسید

مردم را مورد خطاب قرار دهید و به گونه­اى بنویسید که با اشتیاق مطالب را دنبال کنند. براى شروع می­توانید از ساختار تبلیغات یکى از اجناسى که آن را خریده­اید استفاده کنید



*** مطالب خود را به صورت منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید

اگر این نکته را رعایت نکنید، مطمئن باشید مشتریان زیادى را از دست خواهید داد. از نوشتن تبلیغات طولانى نترسید. اگر آن را به درستى تنظیم کنید و بنویسید، بینندگان تمام آن را خواهند خواند. اشتباه در این­جاست که فکر کنیم تبلیغ طولانى مانع موفقیت ماست. اگر آن را صحیح بنویسید حتا یک تبلیغ 10 صقحه­اى خیلى بهتر از یک تبلیغ کوتاه عمل می­کند



*** تبلیغات تمام محصولاتى را که مى خرید جمع آورى کنید

آن­ها را نگه­دارى کنید و بعدها از آن استفاده کنید. وقتى می­خواهید یک تبلیغ بنویسید، جملاتى از آن را که مناسب به نظر می­رسد انتخاب کنید و آن­ها را با نوشته­ى خودتان بیامیزید. برخى از کلمات جمله­ها را تغییر دهید و دوباره آن را مرتب کنید. در پایان یک نوشته­ى عالى و قوى خواهید داشت



***  هربار که کالا یا خدمتى را می­فروشید، از مشتریان خود بخواهید که میزان رضایت خود را از خرید در دفاتر شما ثبت کنند

آن­ها را در تبلیغات خود قرار دهید. تایید آن­ها براى موفقیت شما اهمیت دارد و اعتبار قابل قبولى را براى شما به ارمغان مى آورد. تبلیغ شما بدون توصیه و تایید دیگران کامل نمى شود. حتا اگر در گرفتن تاییدیه از مشتریان خود دچار مشکل هستید، می­توانید در مقابل دریافت رضایت­نامه­، محصولات و خدمات خود را به رایگان در اختیار مشترى قرار دهید



*** یک نکته بسیار مهم؛ متن شما باید بدون خطا باشد. حتا ممکن است وجود یک حرف یا کلمه­­ى اشتباه و یا متن ناتمام موجب شکست شما در فروش شود. متن خود را مختصر و بدون ابهام بنویسید. اگر متن گنگ و نامفهوم باشد، به طور قطع خوانندگان و در نتیجه مشتریان زیادى را از دست خواهید داد



*** نوشتن یک متن تاثیرگذار و کارا با یک بار تلاش به ثمر نمى رسد 

متن خود را یک روز بنویسید و روز بعد دوباره آن را بررسى کنید. می­بینید که نیاز به بازنویسى دارد. نوشتن و تکمیل یک متن ممکن است 30 روز طول بکشد. اگر افزایش میزان خوانندگان و در نتیجه خریداران را در نظر بگیرید، به اهمیت صرف کردن وقت براى نوشتن این متن پى می­برید



بعد از این مراحل شاید فکر کنید که می­توانید یک متن عالى بنویسید و فروش موفقى داشته باشید

البته همیشه چنین نیست. نکاتى ومجود دارد که باید بدانید تا صد در صد به موفقیت برسید

از دوستان خود بخواهید تا متن شما را بررسى کنند

به آن­ها بگویید که هرگونه اشتباه نوشتارى، دستورى و یا ابهامى در جملات و عبارات و یا هر گونه اشکال دیگر که در آن می­بینند به شما اطلاع دهند. از آن­ها بخواهید که این کار را با صداقت و دقت انجام دهند و سعى کنند چیزى را از قلم نیندازند. به آن­ها بگویید اگر اشتباه­­تان را به شما بگویند، از آن­ها رنجیده خاطر نخواهید شد و این کار آن­ها براى شما چه­قدر ارزشمند است. این روش کمک فوق­العاده­اى براى نوشتن یک متن عالى و گیراست

نویسنده: Michael Corcoran

چیست CSS ؟


می توانیم استایل صفحه خود را تحت یک فایل جداگانه با فرمت css ذخیره کنیم . این استایل شما اندازه - سایز - رنگ - فونت جدواول - متنون - هایبرلینک ها و ... باشد 
در حقیقت ما می توانیم صفت های کلیه تگ های html را در یک فایل نوشته و در نوشتن فایل html ما را از تعیین صفت های تگ بی نیاز کند

استایل صفحه به 2 شکل می توان تعریف کرد .
1 ) در هدر صفحه که بین 2 تگ نوشته می شود 
2) در یک فایل جداگانه با پسوند css مثلا بنام style.css که به شکل زیر در فایل html آن را صدا می زنیم 

    : کد




بیاییم یک مثال برنیم تا کارایی css را متوجه بشیم 

:در یک فایل html یک متن ساده به شکل زیر بنویسید 

    : کد










این برای تست است 




با یک مرورگر این فایل را باز کنید و متن را مشاهده کنید می بینید که متن با فونت و اندازه پیش فرض نمایش داده می شود

:حالا با این کد مقایسه کنید 

 : کد










این برای تست ارسال شده است 



می بنید که متن با فونت تاهوما و سایز 10 نمایش داده می شود . شما در هرچای صفحه html بخواهید تابپ کنید اگر صفتی برایش تعیین نکنید یا همین سایز و فونت نمایش م یدهد . حالا کافیست ما سایز را در استایل تغییر دهیم . می بینیم که سایز متون در تمام صفحه ما تغییر می کند 

درحال حاضر اکثر مررورگرها CSS ها را می شناسند و براحتی اجرایشان می کنند . بنابراین ما استفاده از CSS را بشما توصیه می کنیم 

چرا از CSS استفاده کنیم ؟

1- خلاصه نویسی در کد 
شما فرض کنید که یک جدول دارید که دارای 20 ستون است و ما میخواهیم در تمام این ستون ها با یک فونت و رنگ بنویسیم . باید تک تک صفت و فونت هر ردیف را مشخص کنیم که با یک خط تعریف استایل دیگر نیازی به اینکار نیست 

2- راحتی کار در تغییر ظاهر سایت : اگر از ظاهر سایت خود خسته شدید می تونید تنها با ویرایش استایل کلیه فو.نتها و رنگ ها را تغییر دهید بدون اینکه دستکاری روی کدهای برنامه اتان داشته باشید . همچنین شما می تونید 2 استایل برای سایت خود دارید و انتخاب رنگ سایت را بعهده کاربر می گذاارید . کاربر که روی هر رنگی کلیک کرد می توان تعریف کرد که سایت با همون استایل اجرا بشه و نیازی به نوشتن 2 صفحه جدا از هم نیست

همانطور که می دانید سایت phpbb هم تم پلت های زیادی براش ساخته میشه . اگر طراح میامد صفتها را در همون فایلهای تم قرار می داد چقدر کار مشکل میشد . درصورتی که می توان ما استایل تم را ویرایش کرده و به یک ترکیب رنگی دلخواه برای خود ایجاد نماییم  

پیش بسوی استاندارد سازی

بعضی از کارهایی که ما روی صفحات انجام می دهیم درست نیست . مثلا شما حق ندارید روی تگ های table و td و tr رنگ پیش زمینه تعریف کنید . کاری که اکثر طراحان انجام می دهند . بعضی از تگ ها چنین صفتهایی ندارند و ما آنها را بکار می بریم . تمامی اینها باید بشکل استایل تعریف گردد 

آیا برنامه ای برای ایجاد فایل CSS وجود دارد ؟

بله . اگر شما برنامه Dreamweaver را داشته باشید دیگر شاید نیازی به یاد گیری کد نویسی یک فایل CSS پیدا نکنید . شما براحتی می توانید یک صفحه html را با این برنامه باز کنید . روی صفحه راست کلیک کرده و روی CSS styles گزینه new ( در صورت نداشتن استایل ) و یا گزینه edit ( در صورت ویرایش استایل فعلی صفحه ) کلیک کنید . پنجره ای باز میشود که شما می توانید کلیه صفتها ی table - body - هایبرلینک ها و ... را تعیین کنید . خودش کد مربوطه را در صفحه html خواهد گذاشت . در همین زمینه  شرکت ادوبی نرم افزاری برای ساخت سریع فایل های  CSS  ارائه کرده  که در مجموع  کارایی بیشتری نسبت دریم ویور دارد 

منبع :
www.yarantoos.com

: از همین وبلاگ
اطلاعات بیشتر در زمینه سی اس اس
CSS نرم افزاری برای ساخت
Adobe® GoLive CS2 

اھمیت رنگبندی در طراحی وب ۳



قسمت سوم  :  مبحث و از بعد هماهنگی رنگها

رنگهای مکمل و نیمه مکمل برای چشم خوشایند هست (بطور کلی) برای تعیین اونها میتونین از دایره رنگ استفاده کنین.
دایره رنگ : فرض کنید یک ساعت دارید که رنگها بشکل زیر روی اون چیده شده
ساعت 1 = قرمز - بنفش
ساعت 2 = بنفش
ساعت 3 = آبی-بنفش
ساعت 4 = آبی
ساعت 5 = سبز-آبی
ساعت 6 = سبز
ساعت 7 = زرد-سبز
ساعت 8 = زرد
ساعت 9 = نارنجی-زرد
ساعت 10 = نارنجی
ساعت 11 = قرمز-نارنجی
ساعت 12 = قرمز

رنگهای مکمل رنگهایی هستن که روبروی هم قرار دارن مثل آبی و نارنجی
ترکیب رنگهایی که روی یک مثلث باشن برای چشم خوشایند هست یعنی:
قرمز-آبی-زرد
سبز-بنفش-نارنجی
زردسبز-آبی بنفش-قرمزنارنجی
آبی سبز-قرمزبنفش-زردنارنجی

ترکیب رنگهای نیمه مکمل هم برای چشم ناراحت کننده نیست. برای تعیین رنگهای نیمه مکمل اول یک رنگ را انتخاب میکنید فرضا آبی - حالا از روی ساعت رنگهای دو طرف رنگ مقابل یعنی قرمزنارنجی و زردنارنجی با رنگ آبی میشن رنگهای نیمه مکمل

برای متونی که زمینه رنگی دارن نباید از بعضی ترکیب رنگه استفاده بشه چون هم باعث آزار و خستگی چشم میشه هم از خوانایی متن کم میکنه (بدلیل ایجاد حالت لرزش و سایه) مگر اینکه حروف بقدر کافی درشت و متن هم کوتاه باشه
این رنگها زرد-آبی قرمز-سبز سبز-آبی قرمز-آبی هستن
در مورد حروف فارسی باید دقت بیشتری بشه چون ممکنه یک ترکیب رنگ متن و زمینه برای یک فونت لاتین زیبا و جالب باشه ولی همون برای فونت فارسی با اونچه فکر میکردین فرق کنه!

کلا رنگ فقط باید در جای مناسب و بطور صحیح استفاده بشه - بعضی رنگها معنی خاصی دارن (فرضا سبز بمعنای مجاز-ورود-تایید ... و قرمز بمعنای ممنوع-بسته ...) هست


 

ضمنا یک چرخ رنگ هم داریم که بر اساس رنگهای اصلی یعنی سبز و قرمز و آبی هست

منبع : مجید آنلاین

: در همین زمینه  

  هماهنگی رنگها   بخش سوم
 
کار بردن رنگ در طراحی وب  بخش دوم
  اھمیت رنگبندی در طراحی وب  بخش اول

 

اھمیت رنگبندی در طراحی وب ۲

به کار بردن رنگ در طراحی وب  ( قسمت دوم ) ا


آیا شما بهترین رنگ را برای وب سایت خود بکار گرفته اید ؟ هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحی باید به نکات زیر توجه کنید


اثر روان شناسی
رنگ

قابلیت خواندن متون صفحات سایت

رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیک ها ، لینک ها و متون

لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند :

رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه اول دیدن میگذارند


اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند


رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند


اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است
!

هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد


در فرهنگ آمریکای شمالی رنگ های زیر به احساسات یا مشخصه های زیر مربوطند


سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است

سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان  مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند
 
قرمز : توانایی ، سکس ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند
 
آبی : امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است
 
سبز : تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود
 
قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است
 
خاکستری : صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است
 
صورتی : ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک
 
بنفش : وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است

نارنجی : سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی

زرد : نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست

طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است
 
نقره ای : سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است

پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید . بعد رنگ خود را انتخاب کنید !

منبع : مجید آنلاین

: در همین زمینه  

  هماهنگی رنگها   بخش سوم
 
کار بردن رنگ در طراحی وب  بخش دوم
  اھمیت رنگبندی در طراحی وب  بخش اول

پیامی برای یک نفر

از تو انظار نداشتم  از تو که همه چی او بودی از تو از تو و ازتو ...  شاید تا سحر گاه هزار بار زیر لب زمزمه میکنم . که از تو انتظار نداشتم . بیشتر از هر وقت تو مشکلات بهت نیاز داشت ولی با پتکی بر تن تکه تکه بیمار او تو تکیدی . از همه دل بریده از همه دور و تو با تمام وجود بر قلب او بی رحمانه کوبیدی . همیشه می سوخت تا بزرگ شود ولی وقتی بزرگ شد همیشه می شکست و پش خود میگفت چرا سوختم تا آخر بشکنم کاشکی همیشه می سوختم تا یه روز تمام می شدم و.....

 ادامه دارد

اھمیت رنگبندی در طراحی وب

 

 در ھنگام صحبت با دیگران علاوه بر حرف زدن کارھایدیگری نیز مانند خندیدن ،
اشاره کردن ، نگاه کردن ، عصبانی شدن و غیره انجام میدھیم
تمام این کار ھا در ارتباط برقرار کردن ما با مخاطب تاثیر دارد و گاھی بسیاری از
حرف ھا را با چیزی غیر از زبان بیان میکنیم . یک صفحه وب نیز باید بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نیز بیان کند . این کار را رنگ ھا در طراحی وب انجام میدھند  حس خشم ، محبت ، شادی و حتی اعتماد از طریق رنگ ھا به بیننده منتقل میشود

رنگ ھا و معانی آنھا :
 رنگ سبز و سفید با ھم ترکیب مناسبی بوجود می آورند 
 اما در ژاپن یک میخک صد پر سفید نشان مرگ است و در چین کلاه سبز به معنای خیانت یک زن به شوھرش معنی میدھد . کلاه سبز با میخک سفید نشان زیبایی برای لوگوی یک شرکت نمیتواند باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بھمین دلیل در بیمارستان ھا استفاده میشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقیه رنگ ھا در چشم انسان آنالیز میشود . ترکیب ھای گوناگون رنگ سبز معانی گوناگونی میدھد . ترکیب سبز و زرد کمترین طرفدار را بین بینندگان دارد
قرمز برای افزایش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده میشود . افرادی که در
محیط قرمز کار میکنند معمولا سریعتر کار میکنند ، اما اشتباھاتشان در کار بیش از دیگران است . این رنگ امیال درونی مثل اشتھا ، بی قراری و تنش عصبی را افزایش میدھد
ایجاد یک سایت با دو رنگ آبی کمرنگ و قرمز کمرنگ ایده بسیار ضعیفی است .رنگ قرمزملایم طولانی ترین طول موج را داراست و آبی ملایم کوتاه ترین را . ھنگام نگاه کردنانسان به این دو رنگ ، لنز چشم برای تنظیم زوم تغییر اندازه میدھد . اما چون فرکانس ھای رنگی این دو رنگ با ھم خیلی تفاوت دارد باعث خستگی چشم و ایجاد سردرد برای بیننده میشود
سایت ھایی که از از سایه ھای گوناگون آبی یا رنگ آبی و سفید استفاده میکنند بیشتر از بقیه ، مردم پسند بنظر می آیند . چرا ؟ آبی آرامش ، استواری ، امید داشتن و دانایی و بخشندگی را عرضه میدارد . مردم ذاتا به سایت ھای آبی رنگ سریعتر اعتماد میکنند
متن ھای آبی رنگ بیشتر در ذھن مردم به یاد میماند . ترکیب آبی و سفید و بنفش
نجابت و اصالت را در ذھن انسان میسازد
خدا را شکر که سایت ھای زرد رنگ زیاد نیستند . با وجود اینکه رنگ زرد نشان از جمع
شدگی و تمرکز است ، اما بسیار سخت و مشکل در چشم آنالیز میشود . رنگ اطاق را زرد کنید: نتیجه این میشود که بچه ھا گریه بیشتری میکنند و بزرگتر ھا سریعتر عصبانی میشوند رنگ زرد یک رنگ حسی و چشم فریب است و استفاده آن در میزان کم بسیار جذاب و خوش دید خواھد بود
بذار کمی درباره نارنجی حرف بزنیم ،نارنجی باعث میشه که اجناس گرون قیمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه کند . نارنجی روشن تر سخت تر در چشم دیده میشود . و به عنوان متن ھا و بک گراند صفحه پیشنھاد نمیشود . مقدار کمی نارنجی کمرنگ میتونه کمک کنه که یه سایت شاد و دلچسب بسازید


عمل و عکس العمل :رنگ روی حس ما و ادراک ما و عکس العمل ما تاثیر میگذارد . یک بیننده با آگاھی از سایتتان وارد سایت شما شده است ، حال شما باید او را ھمچنان سر شوق نگه دارید .شما 8 الی 10 ثانیه وقت دارید تا او را از لحاظ بصری جذب کنید . با استفاده از رنگ شما میتوانید حس خوش آمد گویی و راحتی و اعتماد را به بیننده منتقل کنید . اگر شما گرافیک ھای یک سایت را تغییر دھید در اصل زبان گفتگوی تصویری آن را عوض کرده اید و بدین سان است که عکس العمل متفاوتی از بازدیدکننده سایت سرمیزند
قرار دادن یک محصول که با آب سر و کار دارد (مثل لباس شنا و ... ) در زمینه بنفش و
نارنجی قدرت فروش آن را کاھش میدھد . رنگ ھای بنفش و نارنجی بطور سریع با آب و طبیعت ارتباط ندارند و یک ادراک غلط به بیننده منتقل میکنند . قرار دادن ھمان محصول در رنگ آبی یا سبز باعث افزایش جذابیت آن محصول میشود . سایت ھایی که اصطلاحاً سایت ھای رنگین کمانی ھستند و از ھمه جور رنگ در ھم استفاده کرده اند کمترین زمان بازدید توسط بیننده ھا را دارند و بیننده خیلی سریع ازین سایت ھا خارج میشود
زیرا چشم برای دیدن رنگ ھای گوناگون زوم ھای گوناگونی میکند و زود خسته میشود
(سایت ھایی که رنگ سفید در آنھا غالب است و مقدار خیلی کمی از دیگر رنگ ھا در
آن در بخش ھای گوناگون دیده میشود جزو این دسته نمیشوند). ھر چه تعداد رنگ ھا کم شود مدت زمان ماندن بازدید کننده در صفحه زیاد میشود . یک نکته در استفاده از رنگ‌ھای گوناگون اینه که حداکثر از 5 رنگ استفاده کنید و آنھا را ھمگی از رنگ ھای گرم یا سرد استفاده کنید و زمینه را سفید بگذارید . این کار چشم ھا را خسته نمیکند و سایت‌ھای کودکان که میخواھند با استفاده از رنگ ھای گوناگون محیط شادی را ایجاد کنند اگر ازاین روش استفاده کنند فروش بھتری دارند
رنگ ھای گرم و سرد :رنگ ھای گرم تشکیل شده اند از : زرد ، نارنجی ، قھوه‌ای،
 زرد-سبز و نارنجی- قرمز . یعنی رنگ ھایی که با پاییز در تعامل ھستند . بطور کلی رنگ‌ھای گرم گرایش به ھیجان و تکاپو دارند . بسیاری از مردم مقدار کم از این رنگ ھا را می‌پسندند . بنفش و سبز رنگ ھای واسط ھستند که نه گرم و نه سردند و وابسته به میزان رنگ قرمز یا زردی ھستند که در رابطه با رنگ آبی در آنھا بکار رفته است . اگر رنگ آبی آن کم تر باشد بیشتر شبیه رنگ ھای گرم بنظر میرسد
رنگ ھای سرد عبارتند از : آبی ، سبز ، صورتی ھا ، بنفش ھا ، آبی-سبز ھا ، سرخابی‌ھا و آبی-قرمز ھا . رنگ ھایی که بیشتر با بھار و تابستان در تعامل ھستند . رنگ ھای سرد آرامش بخش ھستند و محبوبیت بیشتری نزد مردم دارند . طراحی یک سایت با رنگ‌ھای گرم و سرد باعث گیج شدن بیننده میشود و باعث میشود سایت شلوغ و بی نظم و غیر قابل اعتماد جلوه کند . طراحان سایت معمولا متوجه نمیشوند که ترکیب رنگ‌ھایشان گرم و سرد است . استفاده از چرخه رنگ ھا مفید است . دایره رنگ رنگ ھای اصلی ( آبی و قرمز و زرد) و رنگ ھای ثانویه ( نارنجی و سبز و بنفش) را نشان میدھد
ترکیب دو رنگ اصلی یک رنگ ثانویه میسازد . تمامی رنگ ھا از ترکیب سیاه و سفید با
رنگ ھای اصلی بوجود آمده اند

مدتی غیبت

دلم واسه خودم می سوزه ای دل من بیشتر از هر وقتی که فکر میکردی و پیش آمده بود به  انزوا رسیدی بیشتر از هر زمان از اون روزهایی که تو زندگیت میشکستن تو را این دفعه شکستی .. !! دل من فریادی بی صدا داری از اعماق این شکسته های دل

امشب از اون شب هاست که دل دیونه شده تو دلتنگی و حقارت ویرونه شده 
از این اتاق تاریک و دلگیر برو امشب از این دخمه غصها برو امشب از این جایگاه شوم برو امشب از این خلوتگاه ابدی برو امشب از این اتاق سیاه برو امشب
ولی هنوز ایمانم را دارم