دفتری از خاطرات من ( آبادان پارکانت - سابق )

غمی بزرگ با روزهای همیشه ابری و بدون همراه و تنها بدون #دلخوشی

دفتری از خاطرات من ( آبادان پارکانت - سابق )

غمی بزرگ با روزهای همیشه ابری و بدون همراه و تنها بدون #دلخوشی

از دنیای دامین چه اطلاعاتی دارید؟


سالیانه دامین‌های متعددی به جمع دامین‌های موجود در دنیا اضافه می‌شوند. البته تعداد زیادی از دامین‌ها نیز هر ساله منقضی می‌شوند. با اینحال تجارت دامین و ثبت دامین و سرویسهای وابسته به آن در طول چند سال اخیر گرمای خود را همواره حفظ کرده است. جالب است بدانید دامین‌های اصلی مانند .com .net .org که اصطلاحا به gTLD معروف هستند بقدری در دنیا با اسامی مختلفی به ثبت رسیده‌اند که گاها پیدا کردن بعضی از اسامی که ثبت نشده باشند، نسبتا غیر ممکن می‌باشد.
من قصد دارم در سلسله مباحثی ممتد در زمینه تجارت دامین، اطلاعاتی نسبتا جذاب و جامع را که در طول همکاری با شرکتهای متعدد و همچنین مطالعه مقالات اینترنتی بدست آورده‌ام با شما درمیان گذارم. در این گفتار بیشتر تلاش می‌کنم تا آخرین آمارهای موجود در مورد موفقیت شرکتهای ثبت کننده دامین به شما ارائه دهم.

شرکت Name Intelligence یکی از شرکتهای اقماری نسبتا مشهور در زمینه آمارگیری ثبت کننده‌های دامین در دنیا می‌باشد. این شرکت بطور روزانه تمام تغییرات شرکتهای ثبت‌کننده دامین (Registrar) ها را بطور اتوماتیک توسط روبات اینترنتی خود ثبت کرده و لذا از آخرین آمار دامین‌های ثبت شده مطلع است. البته این شرکت همکاریهای نزدیکی نیز با Verisign در مورد مسائل Privacy در زمینه ثبت دامین‌ها دارد. با اینحال Name Intelligence اطلاعات خود را همواره در جهت تجزیه و تحلیل و استخراج آمار جذاب جهت خبرگزاری معروف اینترنتی، استفاده می‌کند و نوعا سرویسهایی به مشتریان خرد عرضه نمی‌کند.
بنا به روش قدیمی این شرکت در بررسی ثبت‌کننده‌های موفق، سالانه مقامهای مختلفی را به شرکتهای فعال در زمینه ثبت دامین اعطاء می‌کند. امسال نیز اخیرا، مقام و رتبه‌های برتر را منتشر کرده است که شاید این اطلاعات جهت دارندگان دامین از جهت خرید و تمدید دامین خود، جذاب باشد. هر ساله 4 ثبت کننده برتر که دارای بالاترین امتیاز در چهار زمینه مختلف می‌باشند، توسط این شرکت معرفی می‌گردند که به شرح زیر است:
بهترین شرکت در مجموع امتیازات GoDaddy Software Inc.
به جهت بالاترین تعداد دامین ثبت شده GoDaddy Software Inc.
به جهت بهترین سرویس به Reseller ها eNom, Inc.
به جهت بالاترین ترقی در رتبه جهانی Wild West Domains
شایان ذکر است که شرکت Wild West Domains در اوایل سال 2002 کار خود را آغاز نمود و در پایان این سال، بدلیل رشد بالای خود از رتبه 133 به رتبه 40 صعود نمود. همینطور امسال نیز در پایان 3 ماهه سوم سال 2003، این شرکت از رتبه 40 به رتبه 18 ارتقاء یافت که به همین دلیل مقام موفق‌ترین صعود را بخود اختصاص داده است. همینطور شرکت eNom Inc. دومین سال پیاپی است که مقام بهترین سرویس به Reseller ها را بخود اختصاص می‌دهد. بر اساس اطلاعاتی که بطور روزانه توسط تعدادی از سایتهای معتبر ارائه دهنده اطلاعات آماری بدست آمده است، شرکتهای ضعیف فراوانی در بین ثبت کننده‌های دامین به چشم می‌خورند که از جریان مالی مطلوبی برخوردار نیستند.
بطور نمونه، یکی از این شرکتها در سال 2001 میلادی به ورشکستگی رسید و لذا تمامی دامین‌های ثبت شده توسط این شرکت به مدت 2 ماه سرگردان و بلا تکلیف بود تا اینکه طبق توافقی، شرکت دیگری مسوولیت نگهداری سالانه را بعهده گرفت.
در کشور ما ایران، بدلیل رقابتهای غلط در جلب مشتری و همچنین سهولت در تبادلات مالی، شرکتهای نسبتا ضعیف که دارای سرویس‌دهی پایینی هستند، مورد انتخاب قرار می‌گیرند. عمدتا این شرکتها از قیمتهای پایینی برخوردار هستند و لذا از جهات قیمت نیز، شرکتهای ایرانی را برای جلب مشتری آزاد می‌گذارند.
بطور نمونه شرکت OnlineNic که اصالتا آمریکایی است، توسط کارمندانش در کشور چین هدایت می‌شود. این شرکت به دلیل اجرای سیاستهای ضعیف در بخش مدیریت، سال گذشته بیش از 60 درصد کارمندان خود را از دست داد و همگی از شرکت OnlineNic طبق خواسته خود خارج شدند. حتی این شرکت تنها سرویس خود را به Reseller ها ارائه می‌کند و لذا دارندگان دامین اصولا از حقوق محکمی در برابر این شرکت برخوردار نیستند. تجارت این شرکت بر اساس الگوی B2B تنظیم شده است که خود گویای نحوه برنامه‌ریزی با مشتریان خرد است. شرکت فوق به دلیل سهولت در پرداخت، سهولت در ثبت دامین و همچنین بدلیل قیمتهای خیلی پایین، مورد توجه اغلب فروشندگان دامین در ایران قرار گرفته است. حتی جالب است بدانید این شرکت در ماههای January و March سال 2003، دوبار مورد حمله‌های اینترنتی قرار گرفت و تعداد زیادی از رکوردهای دیتابیس دامین‌ها تغییر کرد و سایت این شرکت تا 5 روز به حالت تعویق درآمد. حتی این شرکت در لیست 30 شرکت برتر ثبت کنندگان دامین در دنیا مطرح نیست و با تمام این اوصاف توجه می‌کنیم که این شرکت عمده بازار ثبت دامین را در ایران در دستان خود دارد و هر روزه تعداد زیادی از فروشندگان و دارندگان دامین، از ضعفهای سرویس پشتیبانی و امنیتی این شرکت، رنج می برند.
در انتها به دارندگان دامین توصیه می‌کنم در انتخاب ثبت کننده دامین خود دقت کامل بنمایند و تنها ملاک قیمت را مد نظر قرار ندهند. بعنوان مثال شرکتهایی هستند که با 3 یا 4 دلار قیمتهای بالاتر، سرویسهای بیشتری همچون تعداد نا محدود DNS و یا رمز عبور مستقل دامین و یا امکان Lock کردن دامین را در اختیار می‌گذارند انتخابهای بسیار بهتری هستند ولی مشتریان بدلیل عدم اطلاع از سرویسهای فوق، غالبا به سراغ شرکتهای ارزان قیمت و ضعیف می‌روند و این امر بطور مسلم به نوع زیر ساخت اعتباری دامین‌های ایران لطمه وارد خواهد نمود
نویسنده: علیرضا کاشیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد