جاکوب نیلسن (Jakob Nielsen ) با صفاتی چون سلطان بهره وری نرم افزاری ، پیشرو در بهره وری وب و رهبـر طراحی کـاربر پسند شنـاخته شده است . دکتـر نیـلسن یـکی از موسسان گــروه نیــلسن نـورمن (Nielsen Norman ) است و قبل از آن نیز یکی از مهندسان شرکت Sun Microsystem بوده است وی ابداع گر جنبش مهندسی بهره وری هزینه (Engineering Discount Useability ) است که هدف آن پیشرفت های سریع وارزان در طراحی رابط کاربر برنامه ها ( User Interface ) است . معروف ترین کتاب وی « طراحی کاربردی وب » نام دارد که در سال 2000 با تیراژ دویست وپنجاه هزارنسخه و به پانزده زبـان زنـده منتشر شده است . مطـالب ذیل برگزیده ای از سایت اختصاصی او با نام یوزیت مـی باشد
عدم درج قیمت محصولات : برای بسیاری از مشتریان یافتن سریع قیمت یک کالا مهم است
موتوری جستجوی انعطاف ناپذیر: بسیاری از موتورهای جستجو کاربر را ملزم به ورود پارامترهای زیادی می کنند
پیمایش عرضی صفحات : کاربران علاقه ای به پیمایش افقی صفحات ندارند
اندازه ثابت فونت ها ومتون : به خصوص افراد بالای 40 سال با حروف نازک یا کوچک مشکل دارند و باید ترتیبی اتخاذ شود تا از طریق مرورگر امکان تغییر سایز فراهم شود
انبوهی متون : معمولا" سایت های حاوی متون حجیم ، خسته کننده هستند
پنجره های بازشونده خودکار : کاربران ترجیح می دهند که خودشان مقصد را تعیین کنند
جمع آوری آدرس پست الکترونیک بدون هیچ روند امنیتی : کاربر باید برای وارد نمودن آدرس ایمیل خود کاملا" مطمئن ومتقاعد شود
آدرسهای طولانی یا پیچیده صفحات : انتخاب یا هرگونه کار بر روی آدرسهایی که بیش از 75 کاراکتر دارند مشکل است
لینک های ایمیل در مکان نامناسب : ایمیل باید کاملا" برجسته ومشخص ودر مکانهای مناسب بوده واز لینک های معمول صفحه تفکیک شود
بازگشت کند یا نا موفق به صفحات قبل : کلید BACK دومین دکمه مورد استفاده کاربران است
رابط گرافیکی (GUI ) غیر استاندارد : برداشت کاربر از عناصر واشیای موجود در برنامه ها تثبیت شده است
نبود بیوگرافی در سایت ها : وجود بیوگرافی باعث ایجاد جو اطمینان در خوانندگان می شود
ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار می گیرد
لینک های متعدد برای رسیدن به صفحات خاص : کاربران مایل به استفاده مکرر از لینک ها برای رسیدن به هدف نیستند
استفاده پیش از موعد از امکانات پیشرفته : استفاده از امکاناتی مانند CHAT ، ایجاد انجمن های گفتـگو ، ایمیـل رایگان ، نقشه 3 بعـدی سایت وغیـره بارمالی زیادی را بر مدیران سایت تحمیل می کنند
بارگزاری کند صفحات : وجود گرافیک های سنگین آزار دهنده خواهد بود
ساختارهای تبلیغاتی : کاربران معمولا" از مشاهده ساختارهای تبلیغاتی خودداری می کنند
رسالت وهدف نامشخص سایت : باید نوع سایت از جنبه های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص باشد
طراحی اختصاصی برای افراد خاص : سایت باید کاملا" برای تمام کاربران اینترنت ( نه فقط متخصصین ) قابل استفاده وگشت زنی باشد
لینک به سایتهای دیگر: به دلیل فلسفه وساختار متفاوت طراحی در سایت های مختلف ، نباید تعداد لینک های خارج از سایت زیاد باشند
فـراموش کـردن هزینه پشتیبـانی سایت : بودجه پشتیبـانی ونگهداری باید حداقل به اندازه 50 درصد از هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود
تلقی از سایت به عنوان یک رسانه دست دوم : سایت با تلویزیون ، روزنامه یا بروشور فرق های اســاسی دارد . بنـابراین نباید از آنها کپی برداری کند . از طرفی ارتباط ما را به عنوان یک رسانه تمام وقت با افراد متعددی برقرار می کند ونباید آن را دست کم گرفت
لینک های تکراری از لحاظ محتوا : مثلا" لینک یک تبلیغ بعد از ورود به آن نباید حاوی همان لینک تبلیغ در صفحه باز شده باشد
تلقی یکسان از اینترنت واینترانت : در اینترانت داخلی اهداف وکاربردهای مرتبط با امور شرکت مد نظر است ولی اینترنت یک مکان عمومی است
عدم قبول مهندسی بهره وری وتحقیقات بازار: رد خواسته های بازار به منزله رد نیازهای کاربران است
استفاده از قاب ها وصفحات چند فریمی : این موضوع برای چاپ وآدرس دهی صفحات مشکلاتی را در بر دارد
انیمیشن ها ومتون متحرک : بر هم زدن تمرکز بازدید کنندگان از سایت
صفحات یتیم وغیرقابل بازگشت : عدم لینک بازگشت به صفحه اصلی وصفحات دیگر مشکلی بزرگ در تحلیل سایت است
نوار پیمایش طولانی : اسکرول شدن صفحات به طور کلی جالب نیست
ضعف در راهنمایی کاربران سایت : کاربر نباید هنگام گشت زنی تنها بماند
استفاده از رنگهای غیر استاندارد برای لینک : هر رنگ معنایی دارد
اطلاعات قدیمی در سایت : که باعث کاهش اعتبار و ارزش سایت می شوند
عدم وجود جستجو : بخش Search باید برای سایت هایی با بیش از صد صفحه ، قرار داده شود
قانون طلایی طراحی سایت : از سایت های پُر بازدید باید الگو گرفت
www.Asp.persianblog.com : منبع